Radio- en tv-reclames voor vreemdgaan blijven bestaan

SGP-jongeren heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen een reclamespotje van de datingsite Second Love. Deze site roept mensen die getrouwd zijn via radio en tv op om de vaste partner te bedriegen door vreemd te gaan. Volgens SGP-jongeren is de radiocommercial in strijd met het fatsoen en met de wet. SRC wil de radio- en tv spotjes niet verbieden. SRC neemt de klacht niet in behandeling.

Reclame strijd met de wet
Volgens de voorzitter politiek van SGP-jongeren, Martin de Jong, is de reclame strijdig met de fatsoensnormen en draagt ze bij aan een verzwakking van maatschappelijke verbanden. De reclames roepen volgens SGP-jongeren op tot vreemdgaan en dit zou in strijd zijn met de wet. De Reclame Code Commissie ziet opmerkelijk genoeg geen reden waarom de website buiten de wetsgrenzen zou vallen.

Uitspraak SRC
De SGP-jongeren zijn niet tevreden met de conclusie van stichting SRC. Voorzitter Martin de Jong: “Wanneer zelfs het stoken in goede huwelijken niet meer in strijd is met de goede smaak en fatsoen, wat dan nog wel? Uit polls op internet blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders deze reclame veel te ver vindt gaan. Het zou mooi zijn als er in de maatschappij nu een tegenbeweging ontstaat.”

“De reclame is in strijd met basale normen die voor het functioneren van de samenleving van fundamenteel belang zijn. Trouw zijn en je aan je woord houden zijn hoekstenen van het recht. In het leven van alledag zijn ze van onmisbaar belang. Wie oproept om te handelen in strijd met deze wezenlijke maatschappelijke normen, draagt bij aan ontbinding en verzwakking van maatschappelijke (ver)banden. Reclame voor bedrog en overspel kunnen we niet hebben. Second Love stookt doelbewust in goede huwelijken, met alle gevolgen van dien”, schrijft De Jong in zijn brief aan de Reclame Code Commissie.

De radiocommercial van Second Love staat volgens jongerenafdeling van de SGP niet alleen haaks op fatsoen, maar botst ook met de wet. In artikel 1:81 van het Burgerlijk Wetboek staat dat echtgenoten elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd zijn. Blijkbaar voelt Second Love aan dat ze in strijd handelt met dit wetsartikel, gezien de wijze waarop de website in haar gebruiksvoorwaarden haar aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen uit probeert te sluiten.

Dat blijkt uit de volgende passage: ‘Wij oordelen niet over de morele aspecten van tweede relaties, maar anderen (inclusief uw eventueel bestaande partner) mogelijk wel. Uw gebruik van onze diensten is volledig uw eigen verantwoordelijkheid en komt uitdrukkelijk voor uw eigen risico.”

Bovenstaande was voor SGP-jongeren reden om de Reclame Code Commissie te verzoeken het reclamespotje van Second Love in strijd te verklaren met de Nederlandse Reclame Code. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten