Duitsland: Fors verlies voor RTL Berlijn en Antenne Nedersaksen

De hitzender 104.6 RTL is zijn dominante positie in Berlijn kwijt, zo blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2013 Radio II) die afgelopen dinsdag werden gepubliceerd. In Nedersaksen zag vooral Hit-Radio Antenne zijn marktaandeel opnieuw flink dalen.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Deze week was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
In Noordrijn-Westfalen gaat Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale radiostations opnieuw aan kop. Wel daalde het marktaandeel met een half procentpunt naar 28,8%. Het was de bedoeling dat Radio NRW dit jaar weer flink opgefrist zou worden, maar deze ‘relaunch’ is voorlopig uitgesteld.

De pop- en servicezender WDR 2 blijft nipt het populairste publieke radiostation van de deelstaat met 17,7% marktaandeel. De jongerenzender Eins Live volgt namelijk op 0,2%-punt afstand.

WDR 2 zag het marktaandeel met bijna een procentpunt dalen. Mogelijke oorzaak is de vernieuwing die onlangs is doorgevoerd. In januari ging de dagprogrammering op de schop, waarbij de programma’s nu wel vier uur lang duren. Het ochtendprogramma duurt zelfs vijf uur lang. Naast WDR 2 zag ook de oldies- en schlagerzender WDR 4 het marktaandeel dalen.

In de doelgroep 14 tot 49 jaar blijft ook Radio NRW het populairst met 30,5%. 1 Live volgt met 29,1%.

Nedersaksen
In de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen lijkt NDR 1 Niedersachsen de stijgende lijn weer te pakken te hebben. De afgelopen jaren zag de oldies- en schlagerzender het marktaandeel gestaag dalen. Hierdoor dreigde de zender zelfs na 20 jaar zijn koppositie kwijt te raken.

Dit keer schoot het marktaandeel van NDR 1 Niedersachsen met 2,7%-punt omhoog naar 23,7%. De publieke popzender NDR 2 volgt met 19,0%, terwijl de commerciële popzender ffn op drie staat met 14,9%. Wel blijft ffn met een marktaandeel van 22,4% het populairst bij de doelgroep 14 tot 49 jaar.

Grote verliezer was opnieuw Hit-Radio Antenne. Het nieuwe format blijkt niet echt aan te slaan en ook de vele wisselingen in de programmering zorgen voor veel verwarring bij luisteraars. Zo is na een jaar alweer het doek gevallen voor de ochtendshow met Peter Mack en Wenke Weber. Laatstgenoemde presenteert de show nu alleen.

Door alle veranderingen is het marktaandeel van Hit-Radio Antenne naar een historisch dieptepunt gezakt: 7,7%.

Hessen
Hit Radio FFH mag zich opnieuw de populairste zender van Hessen noemen. Met 25,6% blijft het station uit Bad Vilbel marktleider, een positie die FFH inmiddels al 23 jaar in handen heeft. Verlies was er voor de publieke schlagerzender hr4, terwijl de popzender hr3 juist steeg. Beide stations scoren nu 14,9% marktaandeel.

Verlies was er dit keer ook voor de oldieszender hr1 en de jongerenzenders Planet Radio en You FM. Radio Bob en Harmony FM bleven stabiel.

Berlijn
De hitzender 104.6 RTL blijft marktleider in Berlijn. Wel is het station zijn dominante positie kwijt. Na jaren van stijging ging het marktaandeel in één klap met bijna 4 %-punt omlaag naar 11,3%.

Een station dat flink aan de poten van RTL heeft gezaagd is de publieke popzender Radio Eins. En met succes, want het marktaandeel van Radio Eins steeg met 2,7%-punt naar 9,7%. Bij de doelgroep 14 tot 49 jaar deelde Radio Eins al een gevoelige tik uit aan RTL, door de zender keihard van de eerste plaats te verdringen. Radio Eins scoort hier 16,1%, terwijl 104.6 RTL nu genoegen moet nemen met 15,5%, vijf procentpunt minder dan bij de vorige meting.

Andere stations die flink verloren zijn de Berliner Rundfunk en RS2. Laatstgenoemde kreeg voor de tweede maal op een rij flinke klappen. In een jaar tijd is het marktaandeel van RS2 gedaald van 9,3 naar 6,0%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten