Marktaandeel MTV stijgt met 90% binnen kerndoelgroep

De eerste zomermaand van het jaar was de beste maand tot nu toe voor de jongerenzender MTV Nederland. In juni zag MTV het marktaandeel stijgen naar 4,6 % (13-24 jaar) met een marktaandeel van 2,4 % (20-34 jaar). Een stijging van 90% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

MTV richt zich binnen het Be Viacom merken portfolio op jongeren van 13 en 24 jaar. Met de programmering wordt goed gekeken naar wat aanslaat bij de lokale doelgroep en voert voortdurend onderzoek uit om te weten wat de behoefte is van de doelgroep.

Op dit moment bestaat de programmering grotendeels uit realityseries over jongeren en hun levensstijl. Shows die goed gewaardeerd worden door de Nederlandse jongeren. MTV start het hele jaar door nieuwe series en seizoenen. Daarnaast zendt MTV grote muziek evenementen uit zoals Isle of MTV, MTV World Stage en de awardshow MTV EMA.

Top 5 best bekeken MTV shows in juni
1.MTV was here report
2.Teen Cribs
3.Engaged and Underage
4.Teen Mom 2
5.Made

MTV voert een actieve multichannel strategie waarbij ook social media, internet en MTV Mobile een belangrijke rol spelen in de engagement met de doelgroep.

Boris Hendriksen, Vp Viacom: “Deze score laat duidelijk zien dat wij een belangrijke partij zijn bij de doelgroep 20 tot en met 34 jaar. Onze zenders zijn het meest selectief op deze doelgroep. Daarnaast bereiken wij ook nog eens kids en oudere volwassenen. De ideale mix voor adverteerders”.

Comedy Central vierde zender van Nederland
Comedy Central heeft de maand juni wederom met een record afgesloten met een recordmarktaandeel van 6.8% in de voor haar meest relevante doelgroep 20 tot en met 34 jaar oud en 4.0% in de doelgroep 20 tot en met 49 jaar. Dat is een stijging van 138% (20-34) en 144% (20-49) vergeleken met de maand juni in 2012. Met deze score op de doelgroep 20 tot en met 34 jaar is Comedy Central de vierde zender van Nederland.

De gemiddelde kijktijd op Comedy Central is voor het eerst meer dan 70 minuten. Op de doelgroep 20 tot en met 34 jaar is dat ook de langste kijktijd van alle zenders in Nederland. Op zondag 23 juni was Comedy Central, over de gehele dag genomen, de grootste zender van Nederland op de doelgroep 20 tot en met 34 jaar. Deze cijfers zijn gebaseerd op SKO in het tijdvak 06.00 tot 26.00 uur, maandag-zondag, inclusief uitgesteld kijken op de dag van uitzending.

Nickelodeon scoort met Buitenspeeldag
Ook Nickelodeon heeft zeer goed gepresteerd in de maand juni. De kinderzender behaalde een gemiddeld marktaandeel van 22.1% op de doelgroep 6 tot en met 12 jarigen. Op 12 juni heeft de jaarlijkse buitenspeeldag plaatsgevonden. Veel kinderen besloten deze dag om de tv uit te zetten en deel te nemen aan de vele activiteiten die in het hele land werden georganiseerd, zoals het door Nickelodeon georganiseerde buitenspeel-event in Amsterdam.

Over MTV
MTV Nederland is de Nederlandse versie van zender MTV en onderdeel van Viacom International Media Networks. MTV is wereldwijd in ruim een half miljard huishoudens te ontvangen. Buiten de Verenigde Staten maakt MTV onderdeel uit van Viacom International Media Networks, een divisie van Viacom Inc. Viacom biedt in Noord Europa 37 TV kanalen en heeft een totaalbereik van 62 miljoen huishoudens. Populaire zenders zijn o.a. MTV, Comedy Central, VIVA en Nickelodeon. Viacom merken worden wereldwijd in 34 talen bekeken door meer dan 600 miljoen huishoudens.  [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten