Spaanstalige radio populairst in de ochtend in Los Angeles

In Los Angeles is Engelstalige radio niet meer het populairst in de ochtend. Ryan Seacrest, Bill handel en Kevin & Bean hebben allen moeten buigen voor een Spaanstalige collega. Uit de luistercijfers van onderzoeksbureau Arbitron blijkt namelijk dat ochtenddeejay Ricardo ‘El Mandril’ Sanchez van La Raza 97.9 (KLAX) het best scoorde in juni.

Dat Spaanstalige radio de Engelstalige radio voorbij streeft is niet zo vreemd in Los Angeles. Inmiddels is bijna 42% van de inwoners Spaanstalig. Verreweg de meeste latino’s zijn illegaal vanuit Mexico het land binnengekomen.

Maar illegaal of niet, voor de advertentiemarkt zijn de latino’s uitermate interessant. Want ook illegalen moeten kiezen of ze naar supermarkt A of B gaan. Daarnaast zijn de meeste illegalen er nog steeds van overtuigd dat ze ooit een keer naar hun Vaderland zullen terugkeren. Het gevolg is dat ze geen Engels leren en dus in het Spaans aangesproken moeten worden.

Een show waar door de latino’s veelvuldig naar geluisterd wordt is die van ochtenddeejay Ricardo Sanchez alias El Mandril (foto) op La Raza. De afgelopen maanden maakte de deejay een enorme opmars in Los Angeles, wat resulteerde in de koppositie in juni. Op weg naar het werk scoorde La Raza een marktaandeel van 5,3%. Bill Handel op de talkzender KFI AM640 volgt op plaats twee met 5,0%.

Kevin Ryder en Gene ‘Bean’ Baxter op de rockzender KROQ 106.7 volgen op plaats drie, terwijl Ryan Seacrest op de hitzender 102.7 KIIS FM naar de vierde plaats in getuimeld.

Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar blijkt Spaanstalige radio nog populairder te zijn in de ochtend. Want naast dat La Raza ook hier aan kop gaat, staat op plaats twee Don Cheto van Que Buena 105.5 (KBUE). Seacrest staat hier op plaats drie.

Overall blijven de Engelstalige stations het populairst, want het best beluisterde Spaanstalige station staat pas op nummer acht. Wederom gaan KIIS en de popzender 104.3 My FM (KBIG) gezamenlijk aan kop met 5,6% marktaandeel. De hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) stijgt door naar de derde plaats en scoort nu 4,5%.

De softpopzender KOST 103.5 staat nu op de vierde plaats met 4,2% marktaandeel, terwijl de urbanzender Power 106 (KPWR) op vijf staat met 4,0% marktaandeel en KFI uit de top vijf drukt.

Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar staat KIIS voor de achtse maand op een rij op één. Ook bij de doelgroep 18 tot 49 jaar is KIIS het populairst, terwijl My FM bij de doelgroep 25 tot 54 leidt.

New York City
In de Big Apple blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst met 6,8% marktaandeel. Wel verloor de popzender opnieuw terrein. Een station dat hier optimaal van profiteerde was (W)CBS FM 101.1. De oldieszender zag het marktaandeel voor het eerst in maanden stijgen. CBS FM noteerde 6,7% en aast nu zelfs op de koppositie van Lite. De laatste keer dat beide stations zo dicht bij elkaar stonden was in oktober 2012.

Plaats drie is nu voor de urbanzender WBLS 107.5 met 6,2% marktaandeel. De hitzender Z100 (WHTZ) zag het marktaandeel flink dalen en volgt nu op vier met 5,5% marktaandeel. De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) completeert de top vijf met 4,5%.

Kijkend naar de doelgroep 18 tot 34 jaar, dan gaat Z100 nog steeds aan kop. De hitzender is ook het populairst bij de 18 tot 49 jarigen. Lite FM staat op één in de doelgroep 25 tot 54 jaar. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten