Buma/Stemra en YouTube hebben een nieuwe licentieovereenkomst gesloten met betrekking tot muziek in video’s op YouTube. Muziekliefhebbers kunnen op YouTube blijven genieten van de muziek uit het uitgebreide repertoire van Buma/Stemra, met inbegrip van het werk van artiesten als Armin van Buuren, Tiësto en Caro Emerald.
“Het is belangrijk dat mensen die muziek maken, de schrijvers, componisten en muziekuitgevers die wij vertegenwoordigen, een adequate vergoeding ontvangen voor het gebruik van hun werk“, aldus Hein van der Ree, CEO van Buma/Stemra.
“YouTube is een uiterst populair videoplatform en met deze licentie wordt muzikaal talent op de site ondersteund. Ik ben zeer verheugd over het feit dat we deze overeenkomst namens tekstschrijvers, componisten, muziekuitgevers en de YouTube-gemeenschap hebben kunnen afsluiten. Onze leden hebben hier heel veel baat bij.”
“We zijn erg blij met de verlenging van onze succesvolle samenwerking met Buma/Stemra. Dit zorgt ervoor dat muziekuitgevers, tekstschrijvers en componisten hun publiek op YouTube kunnen blijven bereiken om inkomsten in Nederland te kunnen genereren”, aldus Candice Morissey, content partnerships manager YouTube Music EMEA. “Het is ook van groot belang voor de mensen voor wie YouTube een uitgelezen platform is voor het beluisteren van muziek en het ontdekken van nieuwe artiesten.”
Opmerkelijk is dat er geen financiële details van de overeenkomst openbaar zijn gemaakt.
YouTube-video’s op externe sites
Webwereld zocht overigens ook uit of externe website’s een YouTube filmpje mogen publiceren.
Webwereld: “Google blijft een onbekend bedrag betalen aan de auteursrechtenorganisatie voor tekstschrijvers, componisten en muziekuitgevers. De deal geldt opnieuw ook voor het embedden van YouTube-video’s op sites van derden. Externe websites hoeven daarvoor niet te betalen, tenzij een website zich volledig focust op het embedden van muziek.”
In 2009 was dat nog heel anders. Toen moest er flink voor worden betaald.
Webwereld: “Opmerkelijk aan de plannen is dat die niet alleen van toepassing zijn op uitbaters van commerciële sites, zoals eerder aangekondigd. Ook huis-tuin-en-keuken-bloggers zonder advertenties moeten voortaan betalen voor het plaatsen van muziek. Zo gaan 6 embedded files 130 euro kosten, en moet er per 30 ingebedde bestanden 650 euro worden betaald, ongeacht het aantal views. De licenties moeten ieder jaar opnieuw gekocht worden.” [Radiowereld.NL]