De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is voor het eerst in twaalf jaar gestegen. De omzet nam met 1,9 procent toe naar 58,1 miljoen euro. Dat meldt de brancheorganisatie voor de muziekindustrie NVPI. Consumenten kochten weliswaar minder cd’s, maar de inkomsten uit digitale diensten namen toe.
De digitale markt groeide van vijftien miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar naar 24 miljoen euro dit jaar. Dat komt vooral door de streamingdiensten als Spotify en Deezer. De inkomsten uit zowel abonnementen als advertenties nam met 131 procent toe. De omzet uit digitale downloads nam juist af, met 1,2 procent.
De fysieke markt daalde flink. De inkomsten uit de verkoop van cd’s daalde met achttien procent. Deze markt vormt nog wel altijd de grootste inkomstenbron voor de muziekindustrie. De omzet daalde van 41,8 naar 34,1 miljoen euro. “We zijn daarom blij met de doorstart van Fame en Free Record Shop”, zegt voorzitter NVPI Audio Kees Verhoeven in een verklaring. [Novum/Radio.NL]