De opmars van de hitzender RTL 102.5 in Italië lijkt momenteel niet te stuiten. Volgens de nieuwe cijfers van GFK Eurisko luisteren er nu dagelijks ruim 7 miljoen luisteraars naar het station, waarmee RTL een mokerslag uitdeelt aan de concurrentie.
Vorig jaar juni verschenen voor het eerst in twee jaar weer eens luistercijfers in Italië. Doordat het contract met Audiradio was opgezegd en een nieuw contract was afgesloten met GFK Eurisko, kwam er ook een nieuwe meer betrouwbare meetmethode. Deze zorgde voor een aantal flinke verschuivingen in het Italiaanse radiolandschap.
Zo bleek opeens niet RAI Radio Uno, maar RTL 102.5 de populairste zender te zijn met 6,6 miljoen luisteraars per dag. Eind 2012 bleek dit al gegroeid te zijn tot bijna 6,7 miljoen luisteraars. Maar dat het nog beter kan bewees RTL ‘cento-due-cinque’, dat geen verbintenis heeft met de RTL Group, nog maar eens.
De hitradiozender ‘zonder scherpe kantjes’ lanceerde in maart een nieuwe marketingcampagne: RTL 102.5 è anche mia, oftewel RTL 102.5 is ook de mijne. De campagne werd ondersteund door billboards met daarop deejays en luisteraars die het logo van RTL op hun gezicht hadden geschilderd.
De campagne heeft z’n vruchten afgeworpen, want RTL was het eerste half jaar van 2013 goed voor ruim 7 miljoen luisteraars per dag. Per week stemmen een slordige 23,8 miljoen Italianen af op de zender.
RTL 102.5 deelt hiermee een mokerslag uit aan de concurrentie, want de nummer twee, Radio Deejay, volgt pas met ruim vijf miljoen luisteraars per dag. Daar komt bij dat deze hitzender, die wel alles draait, het aantal luisteraars juist zag afnemen. Ook de nummers drie en vier, Radio 105 en Radio Dimensione Suono (RDS), verloren beiden terrein.
RAI Radio Uno, jarenlang marktleider, verloor eveneens terrein en moet nu genoegen nemen met 4,34 miljoen luisteraars per dag. De grote winnaar was de nieuwszender Radio 24. De verkiezingen en de ondergang van Silvio Berlusconi en strafzaak tegen de oud-president hebben het station duidelijk geen windeieren gelegd. Radio 24 mocht 238.000 nieuwe luisteraars verwelkomen. [RS/Radio.NL]
De Top 10 op een rij:
1. RTL 102.5 – 7,00 miljoen (+133.000)
2. Radio Deejay – 5,06 miljoen (-115.000)
3. Radio 105 – 4,84 miljoen (-73.000)
4. RDS – 4,69 miljoen (-73.000)
5. Radio Italia – 4,59 miljoen (+18.000)
6. RAI Radio Uno – 4,34 miljoen (-56.000)
7. RAI Radio Due – 3,08 miljoen (+42.000)
8. Virgin Radio – 2,35 miljoen (-32.000)
9. Radio 24 – 2,13 miljoen (+238.000)
10. Radio Kiss Kiss – 1,98 miljoen (+94.000)