“Iedere kijker weet precies hoe laat het is: dit zijn gigantische bedrijven die een strijd uitvoeren over de rug van hun klanten.” Amerika-correspondent Erik Mouthaan schrijft over de oorlog tussen kabelmaatschappijen en zenders en hoe de kijkers daar de dupe van zijn.
Moet je je voorstellen dat je ’s ochtends de tv aan zet om van Jan de Hoop te horen wat het nieuws is en erachter komt dat heel RTL 4 weg is. Vervangen door een andere zender met enkel herhalingen van Buffy the Vampire Slayer. En later op de dag geen Boulevard, geen Half Acht Nieuws, geen CSI, niets. Je favoriete zender gewoon weg.
Dat is nu al een week lang gaande in New York, Dallas en Los Angeles. De best bekeken zender van Amerika, CBS, is in die ‘mediamarkten’ geblokkeerd door kabelmaatschappij Time Warner. De twee mediagiganten zijn verwikkeld in een oorlog over (hoe kan het anders) geld – en de kijker is de dupe.
Je hebt het misschien niet door, maar een deel van de prijs van het kabelabonnement gaat naar de zenders. En hoe meer kijkers een zender heeft, hoe meer geld die wil zien van het kabelbedrijf voor ‘doorgifte’. Het is een belangrijke bron van inkomsten.
“Iedere kijker weet precies hoe laat het is: dit zijn gigantische bedrijven die een strijd uitvoeren over de rug van hun klanten”
In New York kijken zoveel mensen naar CBS dat die zender nu wil dat er per kijker niet 1 dollar voor wordt betaald maar 2 dollar. Dat betekent dat die kijkers een nog hogere kabelrekening krijgen dan die waar ze nu al elke maand op foeteren (ik betaal bijvoorbeeld voor internet/telefoon/kabel 130 dollar per maand, zeer gebruikelijk in deze stad).
De zenders krijgen steeds minder inkomsten uit reclames, ook omdat veel mensen programma’s opnemen en doorspoelen zodra de commercial break begint. Lees de column van Erik Mouthaan hier verder