Ryanne van Dalen promoveerde vandaag aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze onderzocht radiozenders die starten met een nieuw format. Dit zorgt volgens het onderzoek dat er meer mensen die naar de radio gaan luisteren.
Mocht een radiostation een format willen gebruiken wat op dat moment al op een andere zender te horen is, dan zal het alleen luisteraars van andere radiozenders overnemen, zo blijkt uit het onderzoek.
Volgens Van Dalen is er een toename in het luisteraandeel als een radiozender een nieuw format heeft. Een verviervoudiging van het totale luisteraandeel. Van Dalen concludeert ook dat fusies van zenders zorgen voor meer advertentie-inkomsten voor de zenders.
Van Dalen: “De voorkeuren van luisteraars hangen in sterke mate af van het format van radiostations. Toetreding tot de Nederlandse radiomarkt leidt alleen tot marktuitbreiding als er sprake is van differentiatie door het introduceren van nieuwe formats. Dat concludeert Ryanne van Dalen in haar promotieonderzoek.
Het proefschrift van Van Dalen gaat over de Nederlandse radiomarkt, waarbij de nadruk ligt op het tweezijdige karakter van deze markt. Van Dalen bestudeert het effect van toetreding op marktaandelen, de mate van marktmacht, en fusies in de Nederlandse radiomarkt. Daarnaast bevat het proefschrift een theoretische analyse van de radiomarkt, waarbij zij de voorkeuren van luisteraars voor radiostations en geadverteerde producten expliciet modelleert.
De mate van markmacht gemeten door de Lerner-index, een maatstaf die gebruikelijk is binnen de economie, wordt aanzienlijk onderschat indien er geen rekening wordt gehouden met de netwerkeffecten in de radiomarkt, concludeert Van Dalen. Fusies leiden tot meer advertenties en dat heeft een negatief effect op luisteraars. De winsten van alle radiostations nemen toe ondanks dat de advertentieprijzen dalen voor de fuserende stations. De empirische bevindingen suggereren volgens Van Dalen dat het netwerkeffect niet alleen wordt bepaald door het absolute aantal luisteraars, maar ook wordt beïnvloed door de demografische samenstelling van het luisterpubliek.”
Ryanne van Dalen studeerde Economie en Economics and Business aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan bij het Department of Economics, Econometrics and Finance aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Van Dalen werkt sinds 1 oktober 2012 bij het Centraal Planbureau. [Radiowereld.NL]