Sportfotografen hebben zondag bij een aantal wedstrijden in de Eredivisie geprotesteerd tegen de verplichting langs het veld een hesje te moeten dragen met de naam van Fox, de tv-zender die de uitzendrechten van het voetbal bezit.
De fotografen vinden dat zij worden misbruikt als ‘wandelende reclamezuil’. Onder meer bij de wedstrijd van Vitesse tegen PEC Zwolle en bij PSV – Ajax droegen fotografen hun hesjes uit protest binnenstebuiten.
Bij alle grote sportevenementen is het gebruikelijk dat de aanwezige fotografen hesjes dragen. Daarop staat in bijna alle gevallen de naam van het evenement of simpelweg de vermelding ‘Photo’. Sinds begin dit seizoen is in het Nederlandse betaald voetbal de regel van kracht dat de fotografen een hesje moeten dragen met de naam van Fox.
Volgens Marina Witte, directeur van de Stichting Nederlandse Sport Pers die de belangen van de sportjournalisten behartigt, zijn er geen andere voorbeelden van tv-zenders die eisen dat hun naam op de hesjes komt te staan. “Het kan niet zo zijn dat iemand die in dienst is van een krant, een persbureau of een foto-agentschap opeens als wandelende reclamezuil moet functioneren voor een ander, mogelijk concurrerend bedrijf”, aldus Witte.
Pieter Sijpersma, hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden en voorzitter van het genootschap van hoofdredacteuren, vindt dat de fotografen groot gelijk hebben. “Het is raar dat ze reclame van een ander bedrijf, nota bene een concurrent, moeten dragen“, laat hij weten. “Dit is eenzijdig opgelegd, ons is niets gevraagd. Er is niemand in het besluit gekend, een wonderlijke gang van zaken”, vindt hij. “De pers heeft de sport nodig, maar de sport ook de pers.” Hij gaat het bestuur van het genootschap van hoofdredacteuren oproepen niet mee te doen.
Etienne Werner, hoofdredacteur van Novum Foto, vindt de Fox-hesjes ‘belachelijk’. Hij wijst erop dat er al jaren een gevecht gaande is tussen voetbalstadions en fotografen. Volgens hem wordt met de hesjes geprobeerd reclamegeld op te strijken via de fotografen. Als lezers foto’s met reclame-uitingen op de hesjes in kranten en tijdschriften zien, zou de boodschap beter blijven hangen dan bij bewegende beelden op de televisie. De Eredivisie en FOX waren niet direct beschikbaar voor een reactie. [Novum/Radio.NL]