Deze zomer scoorde Martine Bijl hoge kijkcijfers met de tv- hit ‘Heel Holland Bakt’ en afgelopen maand nam ze met een ludieke videoclip afscheid van het groentemerk waarvoor ze bijna 30 jaar reclame maakte. Dit is voor presentator Cornald Maas een reden om Martine Bijl in Opium TV te belichten.
Martine Bijl staat na een lange periode weer volop in de schijnwerpers. ‘Martine: Vluchten voor het succes.’ is aanstaande zaterdag om 22.30 uur te zien bij de Avro op Nederland 2.
Musicalvertalingen, televisieprogramma’s, theatershows, films, liedjes, kinderboeken, Martine Bijl deed en doet het allemaal, al meer dan 45 jaar.
In deze speciale aflevering van Opium TV praat Cornald Maas uitvoerig met Berend Boudewijn, sinds 1992 haar echtgenoot. Hij typeert haar als ‘een multitalent en een autodidact voor wie een 7 nooit goed genoeg is. Martine wil altijd een 10 halen.’
Verder komen aan het woord o.a. acteur Johnny Kraaijkamp jr. (hij speelde samen met Bijl in de tv- serie Het Zonnetje in Huis), regisseur Joram Lűrsen (hij strikte haar voor een rol in zijn film Alles is Familie), musical- actrice en zangeres Simone Kleinsma (zij speelde in tal van musicals waarvoor Bijl de vertaling deed) en kleinkunstkenner Jacques d’Ancona (hij volgde haar als theaterrecensent vanaf het prille begin op de voet).
Martine Bijl
Martine Bijl (1948) maakt in 1965 haar tv-debuut in het programma Cabaretkroniek. Als zangeres heeft ze vroege hits met liedjes als ‘De makelaar van Schagen’ en ‘Bloemendaalse bos’. Eenmaal ontdekt neemt Willem Duys haar onder z’n hoede. Hij neemt haar mee naar optredens of de studio. Dan al manifesteert zich bij Bijl iets dat je als ‘bűhnevrees’ zou kunnen typeren. Niettemin wint ze op haar 18e al een Edison.
Al snel richt Bijl zich meer op kleinkunst in het algemeen. Als ze 23 jaar is noemt ze zichzelf ‘kleinkunstenares’. Zo schrijft en publiceert ze een tweetal kinderboekjes die ze zelf illustreert, Elfje Twaalfje. Inmiddels heeft ze een relatie met de aanmerkelijk oudere componist, tekstschrijver en gitarist Henk van der Molen. Hij schrijft vele liedjes voor haar en is jarenlang haar vaste begeleider.
Wie van de Drie
Het Grote Publiek leert haar kennen als ze in 1971 toetreedt tot het panel van Avro’sWie van de Drie. Het immens populaire tv- spelletje wordt gepresenteerd door Herman Emmink met de vaste panelleden Albert Mol, Kees Brusse, Martine Bijl en Sonja Barend. Barend en Bijl zijn tegenpolen. De eerste de ‘kattenkop’, de laatste ‘het lieve meisje.’
In 1974 speelt ze de hoofdrol in Help de dokter verzuipt, met als tegenspeler Jules Croiset. De film gaat over een dokter in een klein dorp die verliefd wordt op de schooljuffrouw. Bijl vertaalt dan al liedjes en is verantwoordelijk voor de Nederlandse versie van Disney platen. Tussen 1975 en 1978 maakt ze met Henk van der Molen shows voor de Tros, De Martine- show, geregisseerd door Ralph Inbar, met liedjes en sketches. Haar bekendste typetje is Agnes de Boer, roddeljournaliste. Als zangeres heeft ze in 1977 een dikke hit met Het Limburgs Klaaglied. In 1980 wint ze de Televizierring voor De Boekenweekshow.
Theater
In 1983 besluit ze na lang aarzelen het theater in te gaan. Haar theaterprogramma Martine wordt geregisseerd door Berend Boudewijn. De 75 geplande shows zijn al voor de première vrijwel uitverkocht. Met Martine wint ze de Cabaretprijs voor het beste programma van dat seizoen. De show trekt twee jaar lang volle zalen. Er zullen nog drie theatershows volgen, waarvan Mevrouw Bijl in 1990 de laatste is. Volgens de pers heeft ze met haar one woman shows ‘het juk van de zoete Bijl’ definitief van zich afgeworpen. Ze is dan al enige jaren het publicitaire gezicht van een bekend groentemerk.
Het Zonnetje in huis
In 1994 maakt Bijl op televisie een comeback in de comedy Het Zonnetje in huis, met John Kraaijkamp sr. en jr. De succesvolle serie loopt tot 2003.
In 1995 debuteert ze met een eigen toneelstuk, Walters hemel. Het stuk gaat over een succesvolle schrijfster van tv – komedies en haar gemankeerde gezin. Een idee waarmee ze al jaren rondloopt, maar nooit eerder durfde te verwezenlijken. De regie is in handen van Berend Boudewijn. De pers reageert lauw of ronduit negatief.
In 1998 vertaalt en bewerkt Bijl de Britse serie 2.4 Children naar Kees&co. Met Simone Kleinsma als Kees. Ze noemt het zelf een mengeling van drama, soap en comedy. In 2000 maakt ze haar debuut als vertaalster van musicals. 42nd Street is de eerste musical waaraan zij in die hoedanigheid meewerkt. Er zullen nog vele volgen, zoals Aida (waarvoor ze de John Kraaijkamp Musical Award krijgt),Lion King, the Wiz, Tarzan en Sister Act.
Heel Holland Bakt
In 2012 keert ze terug op het witte doek als de moeder in de succesfilm Alles is Familie van regisseur Joram Lűrsen. Dit jaar is ze het gezicht van de zomerhit van Omroep Max, Heel Holland Bakt. Hier valt ze op door haar nuchtere blik op bakken (waar ze zelf totaal geen verstand van zegt te hebben) en haar amusante commentaar. De finale op 25 juli, hoogzomer, trekt 1,2 miljoen kijkers. Bijl heeft inmiddels toegezegd een volgend seizoen van het programma te presenteren. [Radiowereld.NL]