In Nederland kijkt inmiddels 84% van de 7,4 miljoen huishoudens digitale televisie. 4,8 Miljoen daarvan zijn digitale abonnementen via de kabel afgenomen. De overige abonnementen, 2.6 miljoen zijn onder andere DVB-T, DSL, glasvezel en satelliet.
De marktcijfers van telecomsector zijn gepubliceerd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit is gemeten op basis van gegevens van Caiw, CanalDigitaal, Cogas, Delta, Kpn, Reggefiber, Tele2, T-Mobile, Upc, Upc Business, Vodafone en Ziggo.
Nederland heeft 4,8 miljoen kabelabonnees. Daarvan heeft drie kwart een digitale aansluiting. Het aantal digitale abonnementen via de kabel is in het tweede kwartaal 2013 minder hard gegroeid dan in de voorgaande kwartalen.
Het totaal aantal abonnementen via de kabel is sterk gedaald (58.000), terwijl het aantal abonnementen via overige infrastructuren is gegroeid met 39 duizend. Met de krimp van het aantal abonnementen via de kabel, verandert ook de verhouding tussen de spelers op de markt. In het tweede kwartaal is het marktaandeel van KPN gestegen naar 25% tot 30%.
Bundels
Steeds meer huishoudens nemen hun producten bij één aanbieder af terwijl dit ook een groot nadeel kan zijn. Bij een storing is vaak alles tegelijk kapot. Daarmee zet de trend van bundeling zich wel in de eerste helft van 2013 voort. Twee derde van de bijna 5,5 miljoen bundels is een triple play bundel. Dat is een bundel waarin internet, televisie en vaste telefonie alle drie tegelijk worden aangeboden. De kabelaanbieders hebben van oorsprong een sterke positie op bundels, maar KPN is bezig met een opmars. [Radiowereld.NL]