De ruzie tussen CBS en Time Warner Cable (TWC) eerder dit jaar is de kabelmaatschappij duur komen te staan. Na het op zwart zetten van de televisiezenders van CBS afgelopen zomer is TWC 306.000 klanten kwijtgeraakt. Bijna een maand lang waren zij verstoken van programma’s als CSI, 60 Minutes., Dexter en David Letterman.
Begin augustus brak er een televisieoorlog uit tussen kabelmaatschappij TWC en het televisienetwerk CBS. Laatstgenoemde wilde dat TWC meer ging betalen voor de doorgifte van de zenders van CBS, maar de kabelmaatschappij weigerde. Het gevolg was een flinke televisieoorlog die over de rug van de kijker werd uitgevochten.
TWC besloot namelijk om alle televisiezenders van CBS bij de 3 miljoen abonnees in New York City, Los Angeles en Dallas op zwart te zetten, waardoor kijkers verstoken bleven van hun favoriete programma’s. De optie om deze programma’s alsnog op de internetsite van CBS te bekijken, ging als snel niet meer op. Als wraak op de actie van TWC besloot CBS zijn sites te blokkeren voor klanten van TWC.
Begin september, vlak voor de start van het nieuwe televisieseizoen, kwamen beide partijen toch tot een overeenkomst en konden de abonnees van TWC de zenders van CBS weer ontvangen. Ook de internetsite was voor hen weer toegankelijk.
Afgelopen week werd pijnlijk duidelijk dat de televisieoorlog flinke schade had opgeleverd bij TWC. De kabelmaatschappij is in het derde kwartaal van dit jaar namelijk 306.000 klanten kwijtgeraakt. De meeste hiervan zeiden hun abonnement op vanwege het op zwart zetten van CBS.
Ook heeft TWC bijna $15 miljoen aan abonnementsgeld terug moeten betalen aan klanten. Zij waren geabonneerd op de betaalzenders Showtime, The Movie Channel en/of The Smithsonian Channel. Omdat ook deze kanalen eigendom zijn van CBS, stonden ook deze zenders op zwart. [RS/Radio.NL]