Nieuwe consolidatie Franse radiowereld op komst?

De Franse radiowereld staat mogelijk aan de vooravond van een nieuwe consolidatie. Mediaregulator CSA wil de methode voor het berekenen van het totale bereik van de Franse radiogroepen aanpassen, waardoor de groepen opeens ruim onder het maximum van 150 miljoen potentiële luisteraars zitten. Hierdoor worden nieuwe overnames mogelijk, zo meldt de krant La Libre.

De huidige regelgeving werd opgesteld in 1994 om de opmars van grote radiogroepen en hun landelijke netwerken binnen de perken te houden. Steeds meer regionale stations bundelden eind jaren ’80 en begin jaren ’90 hun krachten om zo grote regionale netwerken op FM te vormen. Deze werden vervolgens opgeslokt door grote radiogroepen als NRJ, RTL en Lagardère om ze om te uit te bouwen tot landelijke netwerken. Op deze manier zijn onder meer Fun Radio, Nostalgie, Cherie FM en RTL2 ontstaan.

Deze landelijke netwerken bleven echter wel lokale reclame uitzenden, waardoor de zelfstandige regionale en lokale commerciële stations steeds meer moeite hadden om genoeg adverteerders te trekken om het hoofd boven water te houden. Het is een vergelijkbare situatie als momenteel in Nederland plaatsvindt met RADIONL, die via ruim 30 regionale FM-frequenties een landelijk programma uitzendt, maar wel lokale reclame blijft uitzenden.

Volgens de huidige regelgeving mogen Franse radiogroepen elk met hun radiostations via FM-frequenties niet meer dan 150 miljoen potentiële luisteraars bereiken. Daarom hebben de meeste netwerken ook geen echt landelijke dekking. Ook worden er nauwelijks radiostations verkocht, omdat elke groep een zo groot mogelijk bereik wil houden of al aan het maximum bereik zit.

Toch kan de markt op korte termijn weer open gaan. Mediaregulator CSA wil de methode voor het berekenen van het totale bereik aanpassen. Het gevolg is dat de grote radiogroepen opeens ruim onder het maximum van 150 miljoen potentiële luisteraars zitten.

Zo zou de NRJ groep momenteel met de stations NRJ, Nostalgie, Cherie FM en Rire et Chansons bij elkaar al aan het maximum van 150 miljoen zitten. Volgens de nieuwe methode zouden de stations opeens nog maar 116 miljoen potentiële luisteraars hebben, waardoor de radiogroep nog flink kan groeien. Theoretisch zou NRJ zelfs zijn grote rivaal Skyrock kunnen opslokken. Deze zender heeft volgens de nieuwe methode een potentieel bereik van 30 miljoen luisteraars.

Volgens de CSA wordt de aanpassing niet gedaan om de grote groepen meer ruimte te geven, maar omdat de meetmethode na 20 jaar wel eens aangepast mag worden aan de huidige tijd. Wel blijft het verboden voor de grote groepen om zelfstandige regionale en lokale commerciële stations te kopen.

Stations als Skyrock en de Sirti, waarbij vele zelfstandige regionale en lokale commerciële stations zijn aangesloten, alsmede netwerken als FG Radio en Oui FM, hebben woedend gereageerd op de plannen van de CSA. Zij zijn van mening dat de nieuwe rekenmethode een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid en dat de grote radiogroepen nog machtiger zullen worden. Zowel Skyrock als Sirti overwegen juridische stappen te nemen tegen de plannen van de mediaregulator. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten