Q-music NL wil fans losweken van Facebook

De landelijke muziekzender Q-music heeft een online marketing strategie: met een verleidelijke combinatie van social media en radio probeert de zender zijn fanbase over te halen niet enkel op Facebook maar ook op de eigen site fan te worden. Emerce online doet een analyse.

Geregistreerde gebruikers van Q-music.nl kunnen nieuwsberichten, artiesten en liedjes liken ze hartjes te geven. De deejays zien zo welke luisteraar fan is van welke artiest en doen bij een afkondiging even een shout out naar een paar luisteraars.

Of meer kans op exclusief toegang tot optredens van bands in Q’s eigen concertruimte the Qube. Zomaar wat voorbeelden van de extra’s die luisteraars krijgen als ze Q-member zijn.

Op de radio is Q-music met een marktaandeel van 12,5 procent één van de drie grote muziekzenders in Nederland in de doelgroep tussen 20 en 49 jaar. Behalve in de ether heeft de zender ook op social media enkele honderdduizenden fans.

Het probleem daarvan, legt community manager Jorn Agterberg uit, is dat alle gegevens over die luisteraars verstopt liggen in de database van Facebook en Twitter. Hoewel al die mensen zichzelf fan noemen, is Q geen eigenaar van die gegevens. Daar probeert het bedrijf van De Persgroep verandering in te brengen.

Meer dan 250.000 Q-fans zitten nu bij Facebook. Met ‘verleidingstechnieken’ zoals hierboven beschreven, probeert de muziekzender luisteraars naar de eigen site te krijgen. En met kennelijk succes, want 140.000 fans schreven zich afgelopen jaar in als Q-member.

Agterberg: “Dit jaar willen we behalve dat bereik te vergroten ook de members meer te activeren. Bijvoorbeeld door ze in de studio uit te nodigen, meet ‘n greets te organiseren of hen anders te verrassen. Zo hopen we een trouwe fanschare op te bouwen.”

Q’s verleiding begint al in de ochtend. Op een slimme manier, legt de community manager uit. “Vroeger werd je wakker met een wekkerradio. De wekker ging en je favoriete radiozender sprong aan. Nu telefoons de functie van wekker hebben overgenomen, gebeurt dat niet meer. Daarom hebben we de Wekker App van Mattie & Wietze”, het duo van de ochtendploeg.

De Wekker App wekt de luisteraar op het gewenste moment. Een aardigheid in de app is dat Mattie Valk en Wietze de Jager de ontwaker een persoonlijk berichtje kunnen geven. “Vergeet je niet dat het morgen Valentijdsdag is?”, bijvoorbeeld. Daarna gaat de radiostream van Q-music aan.

“Mensen worden wakker met ons. Het instapmoment is dus eerder dan wanneer je pas in de auto de radio aanzet.” [Radio.NL/Radiovisie]

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email