Luisteren naar de radio blijft stabiel in Duitsland, zo blijkt uit de laatste luistercijfers (Media-Analyse 2014 Radio I) die afgelopen week werden gepubliceerd. Gemiddeld werd er de afgelopen periode gemiddeld 249 minuten per dag naar de radio geluisterd.
Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen week was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.
Zo weinig extremen Koning Winter vooralsnog heeft gebracht, sneeuw en gladheid is vooralsnog uitgebleven, zo rustig is het Duitse radiolandschap. De meeste stations kunnen dan ook terugkijken op stabiele cijfers.
Noordrijn-Westfalen
In Noordrijn-Westfalen blijft Radio NRW het populairst. De aanbieder van het raamprogramma van ruim 40 lokale commerciële radiostations blijft met 28,2% marktaandeel ruimschoots marktleider. Wel daalde het marktaandeel opnieuw licht, maar met 5,14 miljoen luisteraars per dag blijft Radio NRW zelfs het best beluisterd van heel Duitsland.
Het verlies van Radio NRW lijkt vooral ten goede te komen van de jongerenzender 1 Live van de publieke omroep WDR. De zender brengt een alternatief pop-rock format, maar doordat het aanbod van dit genre momenteel mager is, begint 1 Live steeds meer een mainstream popstation te worden, een tendens die ook een beetje bij 3FM in Nederland te zien is.
Zusterstation WDR 2 (popmuziek, service en informatie) zag opnieuw het marktaandeel dalen, terwijl WDR 4 (oldies en schlagers) zijn verlies van voorgaande periode weer goedmaakte.
Radio NRW blijft in de doelgroep 19 tot 49 jaar nog net marktleider met 31,3%. 1 Live volgt met 29,3% marktaandeel.
Nedersaksen
In de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen stijgt NDR 1 Niedersachsen verder door. Dankzij een flinke opfrisbeurt, waarbij het aandeel aan schlagermuziek werd verlaagd, scoort de zender nu weer een marktaandeel van 25,2%.
De publieke popzender NDR 2 volgt met 18,6%, terwijl de commerciële popzender ffn op drie staat met 15,2%. Wel blijft ffn met een marktaandeel van 21,8% het populairst bij de doelgroep 14 tot 49 jaar.
Bij Antenne Niedersachsen zal ongetwijfeld met gemengde gevoelens naar de cijfers gekeken zijn. De zender gooide in augustus vorig jaar het roer om nadat de luistercijfers in een vrije val waren geraakt. Het marktaandeel van Antenne steeg met ruim een half procentpunt, maar het gemiddeld aantal luisteraars per uur daalde van 286.000 naar 283.000 per uur.
Hessen
Hit Radio FFH mag zich opnieuw de populairste zender van Hessen noemen. Het station, onder leiding van de Nederlander Roel Oosthout, zag het marktaandeel met 3,5%-punt stijgen naar 29,1%. Hierdoor is FFH bijna twee koor zo groot als de nummer twee, en tevens grote concurrent, hr 3. De publieke pop- en servicezender wist zich los te weken van zuster hr 4, die het marktaandeel juist zag dalen.
Verlies was er opnieuw voor You FM. De publieke jongerenzender moest in januari plotseling de programmering omgooien, omdat ochtenddeejay Rob Green op non-actief werd gesteld. Green wordt verdacht van het bezitten en verspreiden van kinderporno.
Berlijn
De hitzender 104.6 RTL blijft marktleider in Berlijn. Nadat het station vorige meting flink onderuit ging, steeg het marktaandeel dit keer licht naar 11,5%. De publieke popzender Radio Eins blijft tweede met 9,5%. De stadszender Radio Berlin 88 8 sluit aan op de derde plaats.
Opvallend is het flinke verlies van Berliner Rundfunk 91 4. De classic hitszender duikelt in een keer 2%-punt naar beneden. Volgens Radioconsultant Thijs Bakker is dit een verschijnsel dat zich bij typische Regiocast zenders voordoet, want ook RS2, Radio Bob (Hessen), R.SH (Sleeswijk-Holstein) en PSR (Saksen) dalen.
Thijs Bakker: “Die organisatie is zo druk bezig met besparen en consolideren, dat merk je. De ziel is eruit. Iemand die in Kiel verkeersinformatie leest voor Radio Bob of Berliner Rundfunk en fouten maakt in het uitspreken van wegen en steden, dan maak je jezelf niet relevant. Succes zit in de details.” [RS/Radio.NL]