Uit recentelijk onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat de studie van de Engelse taal gemakkelijker en effectiever is voor leerlingen door de inzet van popmuziek. Tevens zijn de leerlingen daardoor meer gemotiveerd.
De lesmethode Groove.me is hiervoor onderzocht. Groove.me is de eerste wereldwijde lesmethode waarbij kinderen Engels leren met popmuziek. Het onderzoek van de UT is uitgevoerd onder 341 kinderen van in totaal 31 verschillende basisscholen in Nederland.
Onderzoeker Marjolein van Klink: “De resultaten laten consequent het beeld zien dat leerlingen die Groove.me gebruiken gemotiveerder zijn om Engels te leren, dan leerlingen die een andere methode gebruiken. Ze zijn er graag mee bezig en vinden het vak en de lessen leuk.”
Alle resultaten in acht nemend, wordt het beeld gevormd dat Groove.me-leerlingen met meer plezier leren, minimaal even goed Engels leren en met relatief gemak door de lessen gaan. Het motiveert leerlingen en maakt dat ze graag met Engels bezig zijn, zowel in de les als daar buiten.
Groove.me bleek in 2012 een wereldwijde primeur in onderwijsland. Het was de eerste lesmethode waarbij kinderen Engels leren met gebruik van Engelstalige popmuziek. De lesmethode werd vrijwel direct na de lancering bekroond met de prestigieuze internationale Comenius award. Ook scholen hebben de lesmethode omarmd. Meer dan 1.000 basisscholen werken ermee. Nu is ook wetenschappelijk aangetoond dat de lesmethode voordelen kent boven traditionele methodieken. [Radiowereld.NL]