Adverteerders hebben in de tweede helft van vorig jaar meer aan televisiereclame uitgegeven dan in de laatste zes maanden van 2012. Toch spendeerden ze in heel 2013 drie procent minder dan een jaar eerder. In totaal gaven ze 933 miljoen euro aan reclame uit. Dat meldt de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) dinsdag in haar jaarverslag.
De omzet uit reclamespots daalde met 1,7 procent naar 832 miljoen euro door een zwak eerste halfjaar. In de tweede helft van 2013 groeiden de bestedingen uit spotjes weer ten opzichte van de tweede helft van 2012, met 1,2 procent.
Uit de subtielere reclame-uitingen, zoals het onopvallend tonen van merken in bijvoorbeeld films en series, kwam 101 miljoen euro binnen. Dat is 12,7 procent minder dan een jaar eerder. De daling is hier sterker doordat adverteerders in tijden van recessie hun geld liever in commercials steken.
De internetmarkt maakte in 2013 een forse groei door. De omzet uit onlinereclame steeg met 37,2 naar 12,3 miljoen euro. Als alleen de tweede helft van het jaar zou worden meegerekend, zou de stijging zelfs op meer dan 52 procent uitkomen. De tv-markt blijft echter aanzienlijk groter.
In 2014 trekt de markt verder aan, voorspelt SPOT. “Het jaar 2013 lijkt de geschiedenis in te gaan als het jaar waarin de recessie een halt werd toegeroepen“, orakelt de stichting, die voor 2014 een groei van drie tot vier procent verwacht.
In de cijfers van SPOT zijn onder meer de opbrengsten uit Ster-reclames en de opbrengsten van RTL Nederland en SBS Broadcasting meegenomen. [Novum/Radio.NL]