Uit een onderzoek aan het ‘Instituut voor Mediastudies’ (KU Leuven) in België blijkt dat 49% van de Vlamingen minder snel geneigd zijn om tijdens reclameblokken naar een andere radiozender te zappen in vergelijking met reclame op televisie, 30% wel. Dat komt onder meer omdat radioreclame minder lang duurt.
56 procent vindt dat er via de radio te veel reclame uitgezonden wordt en 42 procent vindt radioreclame ergerlijk. Negen procent ergert zich heel erg, 33 procent vindt dat niet en de rest neemt een neutrale houding aan.
28 procent vindt radioreclame informatief en 20 procent nuttig. Aan het onderzoek over radioreclame deden 300 mensen mee.
Opvallend is dat mensen reclame op hun favoriete radiozender niet erg storend vinden. Ondanks de zich wijzigende mediaomgeving in Vlaanderen heeft radioreclame volgens de onderzoekers nog potentieel mits het goed aangepakt wordt.
“De informatiefunctie van radioreclame kan ervoor zorgen dat de luisteraar het gevoel krijgt er voordeel uit te halen en hij er zich minder aan stoort”, zeggen de onderzoekers.
“Dat combineren met een humoristische boodschap zorgt eveneens voor een positieve attitude. Ook het spreiden van reclameboodschappen over de juiste doelgroepen is een goede strategie aangezien luisteraars zich minder storen aan reclameblokken op de eigen favoriete zender.” De onderzoek is ook na te lezen in het nieuwe boek ‘U luistert naar radio’. . [Radio.NL/KU Leuven]