Met de vestiging van Talpa UK, Talpa Italia en Talpa Nordic heeft het mediabedrijf van John de Mol in de afgelopen weken kantoren geopend in respectievelijk Londen, Rome en Kopenhagen.
De drie bedrijven gaan producties leveren gebaseerd op formats uit de Talpa-catalogus in opdracht van lokale TV-zenders in Groot-Brittannië, Italië, Scandinavië en Finland.
Elk van de drie bedrijven in Londen, Rome en Kopenhagen is een joint venture van Talpa met een lokale producent. In het Verenigd Koninkrijk is dat Shed Media, in Italië Toro TV en in Noord-Europa is het Nordisk Film TV in Scandinavië samen met Banijay Finland in Finland.
Onder de programma’s die in aanmerking komen voor productie door Talpa UK, Talpa Italia en Talpa Nordic zijn ‘The Voice’, ’The Voice Kids’, ‘I Love My Country’, ‘The Winner Is…’, ‘Dating in the Dark’, het nieuwe reality fenomeen ‘Utopia’ en vele andere. Enkele hiervan zijn in de genoemde territoria al te zien.
Met Talpa Media USA werd tot nu toe alleen in de Verenigde Staten door Talpa onder eigen naam geproduceerd. Vanuit Nederland worden alle buitenlandse activiteiten gecoördineerd door Talpa International onder leiding van Managing Director Maarten Meijs.
Pim Schmitz, CEO van Talpa Holding: “Als het gaat om de internationale productie van onze formats zijn wij gewend als co-producent samen te werken met lokale partijen over de gehele wereld. Wat wij nu in het VK, Italië en in Noord-Europa doen gaat een stap verder. Talpa zal nu onder haar eigen merknaam produceren en dat is een mijlpaal als je kijkt naar de internationale groei van de onderneming.” [Radiowereld.NL]