Kijkcijfers RTL Nederland maart 2014

RTL Nederland kwam in maart uit op een zenderaandeel in de doelgroep 20 – 49 jaar van in totaal 33,8 procent. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van maart 2013 (32,4 procent). Alle vier de RTL-zenders hadden een goede maand maar RTL 5 sprong er uit met een stijging van 16 procent.

De publieke omroep en de SBS Groep kwamen uit op respectievelijk 24,9 en 20,8 procent.

RTL 4
Familiezender RTL 4 bereikte in maart in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar een zenderaandeel van 20,5 procent, ruimschoots boven Nederland 1 (16,0 procent) en SBS6 (9,6 procent). Vorig jaar maart was het aandeel 20.7%.

De top 5 van RTL 4-programma’s met het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep bestaat uit: ‘GTST’ (38,6 procent), ‘Divorce’ (31,8 procent), ‘Moordvrouw’ (29,8 procent), ‘Weet Ik Veel’ (30,6 procent) en ‘Everybody Dance Now’ (30,3 procent).

Er waren 19 titels die meer dan 1 miljoen kijkers trokken, waarvan er vier boven de 2 miljoen kijkers uitkwamen. In maart gingen 11 nieuwe reeksen van start, waarvan ‘Divorce’ met 2,3 miljoen kijkers het grootste publiek wist te bereiken. Op de late avond had ‘RTL Late Night’ veruit de hoogste score van de Nederlandse tv: 27,5 procent in Boodschappers 20 – 49 jaar.

RTL 5
RTL 5 komt in maart uit op een zenderaandeel van 6,8 procent in de doelgroep 20-34 jaar en is hiermee 16 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (5,9 procent) en 37 procent hoger dan vorige maand (5,0 procent). Twee jaar geleden stond het aandeel van RTL5 nog op 7.2%.

De stijging is onder andere te danken aan het nieuwe ‘ADAM zkt. EVA’, dat op 25 maart zelfs 25,6 procent in de core doelgroep behaalde en steeg naar 890.000 kijkers in 6+.

Ook ‘I Can Make You A Supermodel’ ging goed van start met 15,9 procent (20-34 jaar). De maandagavond doet het eveneens goed met respectievelijk ‘>From Russia With Love’ en ‘Ik Heb HET Nog Nooit Gedaan’.

De eerste ging op 3 maart van start met 7,7 procent zenderaandeel en steeg een week later naar 11,3 procent. ‘Ik Het HET Nog Nooit Gedaan’ behaalde op 24 maart jl. de hoogste score met 14,9 procent.

‘Expeditie Poolcirkel’ ging op donderdag 27 maart van start met de reguliere afleveringen en behaalde 8,7 procent in 20-34 jaar en ruim een half miljoen in 6+. ‘Hannibal’ ging die avond ook goed van start met 10,8 procent.

RTL 7
RTL 7 kwam in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar uit op een zenderaandeel van 7,0 procent. Daarmee is de mannenzender op RTL 4, Nederland 1 en SBS6 na de grootste zender van Nederland. Vorig jaar was het aandeel in maart 7.4%.

Het grootste aantal kijkers was er voor de Europa League-wedstrijd AZ – Anji: 937.000 kijkers. In de core doelgroep scoorde ‘Voetbal International’ het beste met een zenderaandeel van 17,9 procent op 3 maart.

De dartsuitzendingen van zowel de UK Open als de Premier League scoorden bovengemiddeld, wat ook geldt voor ‘Helden van de Velden’, ‘Spartacus: Vengeance’ en de vooravondprogramma’s ‘Autodieven Betrapt’, ‘Stop! Politie’ en ‘Politie Op Je Hielen’. De best bekeken film was ‘Speed’ met bijna 500.000 kijkers en een zenderaandeel in Mannen 20 – 49 jaar van 12,1 procent.

RTL 8
Vrouwenzender RTL 8 haalde met 3,4 procent in maart in de core doelgroep Vrouwen 20-49 de hoogste maart-maand ooit sinds de start van de zender. Dat is 8 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,2 procent).

De best bekeken programma’s zijn de crime-series ‘CSI New York’ en ‘Crime Scene Investigation’, die op 30 maart respectievelijk 10,3 procent en 7,4 procent zenderaandeel haalden (Vrouwen 20-49 jaar). De best bekeken film op RTL 8 in de core doelgroep was ‘Secret Life of Bees’ op 21 maart met 7,6 procent zenderaandeel in Vrouwen 20-49.

RTL Telekids
RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 8.8 procent in de doelgroep 3-8 jaar, dit is hoger dan voorgaande twee maanden. Vooral in het weekend is er meer gekeken en stijgt het gemiddelde zenderaandeel naar 9.9 procent. De best bekeken programma’s in maart waren ‘Bibi en Tina’ op zaterdag 1 maart en ‘Ernst, Bobbie en de Rest’ op zondag 2 maart.

Afgelopen maand zijn de Telekids-programma’s bijna 9 miljoen keer bekeken via de RTL XL app, de Telekids app en RTLXL.nl. Sinds de oprichting in januari 2013 is de app van de kinderzender 353.696 keer gedownload.

Digitale themakanalen
Het bereik van RTL Crime is 967.000 in de doelgroep 6+ en 442.000 in de doelgroep 20-49. Dit komt omdat het kanaal alleen in de duurste pakketten bij kabelmaatschappijen te zien is.

De vrouwenzender RTL Lounge haalt in maart 2014 een bereik van 1,2 miljoen kijkers in de doelgroep 6+ en 596.000 in de doelgroep V13+. Ook deze tv-zender is alleen in de duurste pakketten te zien. De preview van GTST in de ochtend-uren is het best bekeken programma op deze zender en haalt op 10 maart zelfs 38.1% zenderaandeel in Vrouwen 20-49. RTL Telekids 24/7 haalt een bereik van 607.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3-8 jaar haalt de zender een bereik van 112.000 volgens de kijkcijfers van SKO op de dag van uitzending (KDU) in het tijdvak 18.00 tot 24.00 uur. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten