Nederlanders besteden meer dan de helft van de tijd dat zij wakker zijn aan media. Nederlanders maken dagelijks 8 uur en 40 minuten gebruik van media. Van die mediatijd is 5 uur en 15 minuten samen met andere activiteiten. In iets meer dan een kwart van de mediatijd worden meerdere media tegelijkertijd gebruikt. Ouderen besteden overigens ook veel tijd aan luisteren en kijken.
Dit is een greep uit de resultaten van het onderzoek Media:Tijd dat de organisaties voor mediabereiksonderzoek (NLO, NOM en SKO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) presenteerden.
Een uniek en innovatief onderzoek naar media-activiteiten, mediadragers en mediacontent. Bijna 3000 respondenten van 13 jaar en ouder hielden in het najaar van 2013 gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd besteedden.
Media vormen een belangrijk deel van de tijdsbesteding van Nederlanders. Van de dagelijkse 24 uur besteden zij maar liefst 8 uur en 40 minuten aan media, bijna net zo lang als aan slapen (8 uur en 45 minuten). Daarbij is een bredere indeling van de media-activiteiten gehanteerd dan tv, radio en print, namelijk: kijken, luisteren en lezen.
In het onderzoek staat de media-activiteit los van de mediadrager en de wijze van distributie. Online kijken of luisteren en het lezen van digitale tekst wordt op deze manier ook geclassificeerd.
Dagboekje
De cijfers zijn gebaseerd op een dagboekje dat respondenten invulden, waarbij steeds de eerste vraag was met welke algemene activiteit men op dat moment bezig was. Daarna kon men eventuele andere activiteiten invullen.
Multitasking
De meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, doen zij samen met andere activiteiten (multitasking). Dat geldt voor 5 uur en 15 minuten. Dat betekent dat de tijd die zij uitsluitend aan media besteden, beperkt is tot 3 uur en 25 minuten (of wel 14% van de dagelijks beschikbare tijd). Ter vergelijking: aan studie en werk wordt gemiddeld ook 14% besteed, aan eten en verzorging 10%, aan huishouden en winkelen 9% en aan reistijd 4%.
Tv kijken en radio luisteren
Het grootste aandeel van de mediatijd bestaat uit kijktijd (circa 3 uur), gevolgd door luistertijd (2 uur en 49 minuten) en communicatie (1 uur en 6 minuten). Hierbij springen grote verschillen tussen jongeren en ouderen in het oog. Ouderen besteden relatief veel tijd aan kijken, luisteren en ook lezen, terwijl jongeren juist meer tijd besteden aan communicatie en gamen.
Over het onderzoek Media:Tijd
Media:Tijd is in het najaar van 2013 door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd in opdracht van SCP, NOM, NLO, SKO en STIR. Het onderzoek is uitgevoerd door respondenten een dagboek in te laten vullen: 90% van de respondenten deed dit zelfstandig in een online dagboek, de overige 10% werd telefonisch ondervraagd over de voorgaande dag.
Respondenten is gevraagd om in het dagboek hun tijdsbesteding in tijdvakken van 10 minuten invullen, waarbij alle activiteiten moesten worden vermeld die langer dan vijf minuten duurden. Het tijdbestedingsonderzoek is gedurende vijf weken uitgevoerd in de periode van 9 september t/m 13 oktober 2013. [Radiowereld.NL]