De ster draagt over het jaar 2013 slechts 194 miljoen euro af aan het ministerie van OCW. In 2011 was de bijdrage aan de mediabegroting 209 miljoen euro. In 2012 was het nog 210 miljoen euro. In 2013 draagt de Ster dus 16 miljoen minder bij. Ondanks het negatieve cijfers vindt de Ster het toch een ‘mooie resultaat’.
Dit jaar gaat dus 194 miljoen euro via de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) naar de publieke omroep.
Ster: “In 2013 heeft Ster haar relatieve positie in een dalende advertentiemarkt versterkt. Ondanks het ontbreken van grote sportevenementen als het WK voetbal of de Olympische Spelen was het rendement goed. Ster is in 2013 in staat geweest om meer omzet te halen uit minder reclameseconden.”
Arian Buurman, algemeen directeur Ster: “In 2013 zien wij dat de omzet van Ster, na correctie voor het ontbreken van grote, massaal bekeken sportevenementen, minder hard is gedaald ten opzichte van de markt. Dat betekent niet dat we tevreden achterover leunen.
Wij blijven innoveren. Met maatwerkproposities, met baanbrekende onderzoeken naar de effectiviteit van commercials en met de – met een AMMA onderscheiden – app Ster Extra. Onze kennis en onderzoeken gecombineerd met de prachtige, kwalitatieve programma’s van de publieke omroep bieden adverteerders toegevoegde waarde om hun doelstellingen te realiseren.” [Radiowereld.NL]