Uitreiking Radio Advertising Awards in Paradiso

Voor het radio-event “Turn Up the Radio 2014” heeft het Radio Advies Bureau (RAB) voor de uitreiking van de jaarlijkse radioreclame- prijzen weer gekozen voor Paradiso. Op 10 juni worden de zes Radio Advertising Awards voor de beste radiocommercials (profit, non-profit, actualiteitsprijs en publieksprijs), Radioadverteerder en Radioplanner van het jaar uitgereikt.

Iedereen kan zijn radiogeluid van het jaar inzenden tot en met 18 mei. De inzenders die een winnaar opleveren, worden zelf ook beloond, met een DAB+ radio. De Radio Advertising Awards zijn geen publieksprijzen. Vakjury’s en de Nederlandse consument bepalen wie er naar huis gaan met een Radio Advertising Award.

Een deskundige jury zal de longlist beoordelen en per categorie de beste inzending nomineren. De jury’s zijn samengesteld op basis van hun kennis en liefde voor radio; er zijn drie vakjury’s voor vijf vakprijzen en het Nederlandse publiek bepaalt via een stemmodule de beste radiocommercial van Nederland.

Radiocommercials en campagnes
Voor de beoordeling van de radiocommercials in categorieën profit, non-profit en de actualiteitsprijs, heeft RAB een deskundige en gevarieerde vakjury samengesteld: Maxim van Rijs (Alfred), Afra Uithoof (D-reizen), Kees Kroot (Soundcircus), Charles Borremans (Goud Activatie), Richard Kemper (stem van vele radiocommercials en oud reclameman) en Mattie Valk (Q-music).

De nominaties en uiteindelijke bekroning worden beoordeeld op creativiteit, uniciteit en effectiviteit. Het is belangrijk dat er op een creatieve manier gebruik is gemaakt van de mogelijkheden van radio. Daarnaast moet de boodschap uniek zijn, bij de afzender passen en de gewenste reactie oproepen.

Radioadverteerder en Radioplanner van het jaar
De radiozenders beoordelen de inzendingen voor Radioadverteerder en Radioplanner op basis van motivaties op het inzendformulier en gebruiken hierbij uiteraard hun eigen kennis en ervaring met de adverteerders en planners.

De jury Radioadverteerder van het jaar: Niels van Altena – Ster, Dennis Landman – Sky Radio Group, Herman ten Cate – One Media Sales en Rob Beijersbergen – Q-music

De jury Radioplanner van het jaar: Natascha de Waal  – Ster, Maarten Huijgens – Sky Radio Group, Jeroen Vos – One Media Sales en Mouringh den Dunnen – Q-music

Publieksprijs
Ook wordt een Publieksaward uitgereikt; wat is de beste radiocommercial volgens de Nederlandse consument? Voor deze publieksprijs heeft onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel de opdracht van RAB om onderzoek te doen naar de beste radiocommercial volgens de Nederlandse consument.

Het onderzoek wordt zes keer per jaar uitgevoerd onder twintig nieuwe radiocommercials die zijn uitgezonden in een periode van twee maanden. Zo zijn er jaarlijks minimaal zes winnaars die genomineerd worden voor de eindronde. De steekproef van 1.000 respondenten is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. Het Nederlandse publiek kan vervolgens stemmen via een speciale website en zo kiest het Nederlandse publiek de uiteindelijke winnaar.

RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Gerelateerde berichten