Nederlanders verslinden series, vooral in hun eentje

Maar liefst 39,7% van de Nederlandse seriekijkers doet het: binge-watching. Het in één keer achter elkaar kijken van meerdere afleveringen van een serie, wordt steeds populairder. Maar wie zijn die binge-watchers en hoe kijken ze binge?

Binge-watchers zijn over het algemeen vaker mannen (57,4%) dan vrouwen (42,6%) en de meeste binge-watchers zijn te vinden in de leeftijdsgroep 18-34 jaar (49,5%), blijkt uit onderzoek van DVJ Insights begin dit jaar in opdracht van RTL Nieuws.

Binge-watchers zijn trouwer in het volgen van series dan personen die niet binge-watchen; ze zullen niet zo snel een aflevering missen. Favoriete genres onder binge-watchers zijn thrillers (61,8%), comedies (49,4%) en dramaseries (46,3%). Ook kiest de binge-watcher vaker voor fantasy of procedurals dan een niet-binge-watcher.

Ondanks dat alle Nederlanders doorgaans het meest naar series kijken wanneer deze gewoon uitgezonden worden op TV (82%), is het opvallend dat de binge-watcher meer gebruik van alternatieven om series te bekijken: ze downloaden eerder series en bekijken deze via tv, laptop of tablet; hebben vaker een betaald TV abonnement en vaker de mogelijkheid om ‘uitgesteld’ TV te kijken.

Bij het binge-watchen gaat de kijker er in de meeste gevallen lekker alleen voor zitten (53,9%); gevolgd door ongeveer vier op de tien (36,2%) die doorgaans gezellig samen met een persoon uit een huishouden binge-watchen. Het binge-watchen gebeurt in driekwart van de gevallen via het TV scherm; de laptop komt met 21% op de tweede plaats.

Binge-watchingBinge-watchers zijn dit met name de afgelopen twee jaar gaan doen: alleen twee op de tien deed dit twee jaar geleden evenveel als nu. De mogelijkheden om series te kijken zijn onder binge-watchers volgens dvj-insights  de afgelopen 2 jaar behoorlijk veranderd:

– Bijna de helft van de binge-watchers is de afgelopen twee jaar meer series gaan kijken; bij een op de drie is dit niet veranderd.

– 85% van de binge-watchers koopt wel eens DVD’s, maar 43,4% doet dit minder dan twee jaar geleden.

– ‘Uitgesteld kijken’ is populairder geworden. Ongeveer acht op de tien maakt hiervan gebruik en de helft van de binge-watchers is dit meer gaan doen dan twee jaar geleden.

– Onder niet-binge-watchers zijn betaalde abonnementen de laatste jaren niet veel populairder geworden maar bijna een kwart van de binge-watchers maakt meer van de mogelijkheid gebruik dan 2 jaar geleden. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten