New Skool Media, de nieuwe eigenaar van negentien weekbladtitels van Sanoma, wil met de bladen de digitale markt op. Dat hebben eigenaren Cor Jan Willig en Robertino Koghee vrijdag aan Het Financieele Dagblad laten weten. “De bladen hebben een goede uitgangspositie voor het digitale concept,” aldus Willig.
Eerder op de dag werd bekend dat het twee weken geleden opgerichte New Skool Media negentien bladen van het Finse mediabedrijf overneemt, waaronder Vorsten, KIJK en delicious. Het bedrijf wil lezers trekken via internet. Zo hoopt de uitgeverij zestig of zeventig procent van de Nederlandse fietsers te bereiken via de iPhone of website. “Ook al koopt dan misschien vijf procent het blad Fiets of Fietsactief, de doelgroep is veel groter,” aldus Willig.
De meeste titels, waaronder veel vakbladen, maakten bij Sanoma verlies. Maar de kosten zijn bij New Skool Media door uitbesteding van de administratie lager, aldus het duo. Twee derde van de bladen zou een stabiele omzet hebben.
Behalve op internet kunnen volgens de uitgeverij ook de papieren bladen groeien. “Die kunnen we nog verder afstoffen”, verwacht Koghee. De omzet van de vakbladen is volgens de uitgevers minder afhankelijk van de advertentiemarkt dan bijvoorbeeld mannenbladen. Het duo rekent op de loyaliteit van lezers.
Met de titels verhuizen 93 werknemers mee naar de nieuwe uitgeverij. In totaal gaat het om 83 voltijdbanen. New Skool Media zegt niet in het personeel te willen snijden. “We gaan niet reorganiseren of de salarissen omlaag brengen”, aldus Willig.
De twee ondernemers zijn oudgedienden in de branche. Koghee is al dertig jaar actief in de uitgeverij, onder meer bij Voetbal International en bij de Weekbladpers. Willig is naast uitgever meer manager en de financiële man. [Novum/Radio.NL]