De kinderzender Zapp van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) was in de eerste vijf maanden van 2014 het populairste kanaal onder kinderen van 3 tot 12 jaar. In 2013 was Zapp voor het eerst sinds ruim een decennium al de grootste kinderzender.
Uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat Zapp een marktaandeel van 19,4% haalde over de maanden januari t/m mei 2014. Nickelodeon bleef steken op 17,5% en Disney XD op 9,2% in die maanden van 06.30 tot 19.30 uur.
Zapp-zenderbaas Suzanne Kunzeler: “Kinderen kijken graag naar Nederlandse programma’s. Naast bekende programma’s zoals SpangaS en Checkpoint, blijven we vernieuwen en besteden we veel aandacht aan onderwerpen waar kinderen thuis en op school mee te maken hebben.”
Meest bekeken
De lijst van meest bekeken programma’s wordt aangevoerd door het Jeugdjournaal, het Klokhuis en SpangaS. Maar ook titels als Checkpoint en Zappsport blijven ongekend populair. Ook de vanaf januari uitgezonden Beste Vrienden Quiz, bedacht en gepresenteerd door Bart Meijer, staat inmiddels in de top 10 van meest bekeken Zapp-programma’s. [Radiowereld.NL]