Sanoma voelt de gevolgen van het kostenbesparingsprogramma dat het Finse mediaconcern in 2012 inzette. Het bedrijf leed in het tweede kwartaal 17,6 miljoen euro verlies, tegen een winst van 23,4 miljoen euro in die periode vorig jaar. De omzet daalde met 4,5 procent naar 533,1 miljoen euro, blijkt vrijdag.
Sanoma moest in het afgelopen kwartaal 63 miljoen euro aan eenmalige kosten betalen, onder meer door herstructureringskosten en een afschrijving op de verkoop van de Belgische televisietak.
In Nederland werd minder winst geboekt omdat het concern minder geld uit printtitels trok. Sanoma verkoopt als onderdeel van het besparingsprogramma 32 Nederlandse tijdschriften. Begin juni werd bekend dat Sanoma negentien titels aan New Skool Media wist te slijten. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy werden overgenomen door Pijper Media.
Toch waren er ook pluspunten in Nederland voor de Finnen. De advertentiemarkt trok aan en meer mensen keken naar SBS 6, Net5 en Veronica dan in de voorgaande kwartalen. Het WK voetbal had een tijdelijk, maar enorm negatief effect op de kijkcijfers omdat de wedstrijden bij de NOS werden uitzonden.
Het besparingsprogramma is inmiddels halverwege, laat Sanoma in een verklaring bij de cijfers weten. Sanoma wil eind 2016 honderd miljoen euro bespaard hebben. [Radio.NL/Novum]