In het verleden werd een tv-programma besproken bij de koffieautomaat. Tegenwoordig doen de Nederlandsers dat niet meer. Tegenwoordig worden leuke en minder leuke tv-programma’s steeds vaker gedeeld en gewaardeerd via social media.
Nederlanders raadplegen tv-gidsen en EPG’s (elektronische programmagidsen) het vaakst om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids (nog) het belangrijkste middel, terwijl 18- tot en met 54-jarigen vaker de EPG als bron gebruiken.
Jongeren gebruiken social media
Jongeren kijken vaker spontaan tv en gebruiken vaker social media voor programma-informatie. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden’ van Bindinc. Kenniscentrum (BKC), uitgevoerd begin dit jaar door onderzoeksbureau Veldkamp
YouTube vooral via smartphone of tablet
Hoewel de meeste audiovisuele content via het televisietoestel het huishouden binnenkomt, worden er ook steeds vaker andere apparaten voor gebruikt. Meer dan zeven op de tien Nederlanders kijken ook op de desktop of notebook, terwijl circa de helft via de tablet kijkt en iets meer dan vier op de tien via de smartphone. Deze apparaten worden vooral gebruikt voor internetvideo’s (op alle apparaten) en programma gemist (op tablets, desktops en notebooks). De meest gebruikte toepassingen daarbij zijn uitzendinggemist en YouTube.
Lineair tv kijken wordt steeds populairder
Nederlanders kijken gemiddeld 3,6 uur per dag naar audiovisuele informatie, waarvan 2,1 uur lineaire televisie. Lineair kijken is nog altijd dominant. Naarmate men jonger is, kijkt men echter minder lineair en meer naar internetvideo’s, opgenomen televisie, programma gemist en Video On Demand (VOD). Zo kijken 13-18-jarigen 1,5 uur per dag lineair en 0,9 uur naar online video’s.
Facebook steeds vaker gebruikt als programmagids
Van de 13-70-jarigen bepaalt bijna de helft van tevoren wat men wil zien, terwijl een iets kleinere groep ‘spontaan’ kijkt. Hoe ouder, des te meer gepland en des te minder spontaan men kijkt. Een kleine 50% van de Nederlanders gebruikt de EPG als informatiebron, gevolgd door de traditionele tv-gids (36%) en apps (21%). Vooral de 55-plusser gebruikt de traditionele papieren programmagids, terwijl 18-54-jarigen hier vaker de EPG voor gebruiken. Opvallend is dat een kwart van de jongeren (13-17) gebruikmaakt van sociale media (facebook) voor programma-informatie.
Het onderzoek
Aan het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar meegewerkt. Naast een analyse van de enquête van het huidige kijkgedrag is er een segmentatiemodel opgesteld om het televisiekijkgedrag van consumenten in te delen. Het kwantitatieve gedeelte wordt aangevuld met een kwalitatief gedeelte waarin de behoefte in functionaliteiten van (online en offline) gidsen wordt besproken. Dit onderzoek is specifiek uitgevoerd voor de divisie Programma Data Services (PDS) die voor omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven programmadata, datafeeds en verrijkingen hiervan met tekst, URL’s en video kan verzorgen. [Radiowereld.NL]