De naamsverandering bij de Nederlandse Publieke Omroep maakte veel los bij veel kijkers en luisteraars. Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 gaan voortaan door het leven als NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Ook alle publieke radiozenders hebben de toevoeging NPO gekregen.
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil met de naamswijziging de herkenbaarheid van de radio en tv-zenders vergroten. Veel mensen vonden het onzin en een geldverslindende operatie. Waarom eigenlijk? Bestuurder Shula Rijxman van de NPO geeft antwoord op 5 vragen.
Veel mensen vragen zich af waarom dit eigenlijk nodig is.
De mediawereld om ons heen verandert in snel tempo. Jongeren kijken steeds minder vaak programma’s op televisie en steeds meer online. Op deze ontwikkeling speelt de Nederlandse Publieke Omroep tijdig in. In dit mediageweld zijn er namelijk maar een beperkt aantal plekken te vergeven. Op de smart-tv is bijvoorbeeld maar 1 knop beschikbaar voor alle programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep.
Maar toch: iedereen kent Nederland 1 en Radio 1. Het is toch bekend dat dit de publieke omroep is?
Er worden vele honderden mooie uitzendingen door de omroepen gemaakt. Grootste risico is dat ons aanbod versnippert raakt en dat het publiek het niet meer terug kan vinden. Het NPO-merk is de optelsom van al dat moois. We willen gewoon eenvoudig terug te vinden zijn. Dat verdienen die programma’s ook en dat is ook onze opdracht!
Gooien jullie niet bekende en sterke merken weg?
We gooien niets weg, er komt iets ondersteunends bij. De publieke omroep heeft verschillende sterke merken, en dat blijven ook sterke merken. Kijk maar naar de nieuwe logo’s: de 1-2-3 van de televisiezenders blijven sterk zichtbaar, de grijze NPO-ruit in het logo is juist ondersteunend aan de zenders en netten. We bundelen het met één herkenbare naam: NPO.
Waarom ziet het logo van NPO 3FM en NPO Zapp er zo anders uit?
Dit zijn zenders die zich richten op jongeren en kinderen. Het is een bewuste keuze om voor deze specifieke groep kijkers en luisteraars het logo zo vorm te geven. Dit hebben we uitgebreid onderzocht en getest onder jongeren, we hebben ze de logo’s voorgelegd en dit is het resultaat.
Het zou toch al veel eerder gebeuren?
Stapsgewijs is het NPO-merk de afgelopen maanden al doorgevoerd: de NPO-portal, de NPO-app, de NPO-themakanalen en nu als laatste stap de nieuwe logo’s op radio en tv. Het is natuurlijk wel het meest zichtbare voor kijkers en luisteraars.
Dit is de laatste stap, het doorvoeren van het NPO-merk op radio en tv. De omroeplogo’s blijven gewoon zichtbaar in beeld. De omroepen die al die mooie programma’s maken en ook ruimte krijgen en houden om herkenbaar te zijn. Dat staat los van het NPO-merk dat al die programma’s bundelt. [Radiowereld.NL]