Studio Brussel kan terugkijken op een uitstekend tweede kwartaal van dit jaar, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. Het marktaandeel van de alternatieve jongerenzender steeg met ruim een procentpunt. Wel blijft Radio 2 het populairst. In Wallonië heeft VivaCité voor het eerst in de geschiedenis de koppositie ingenomen.
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2014-2 bevat dan ook de periode 29 maart tot 28 juni.
Radio 2 weer aan kop
De Vlaamse familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Het marktaandeel van de zender steeg met 1,5%-punt naar 30,3%. Radio 2 is door de grote hoeveelheid Vlaamse muziek vooral populair bij ouderen. Het marktaandeel van Radio 2 bij luisteraars onder de 50 jaar ligt namelijk onder de 10%.
Radio 2 is ook de zender waar het langst naar geluisterd wordt per dag. De gemiddelde luistertijd van is namelijk 261 minuten.
Strijd om de jongeren
De strijd om jongeren wordt voornamelijk gevoerd door Q-music en Studio Brussel. Overall scoort Q-music momenteel een marktaandeel van 13,7%, terwijl Studio Brussel volgt met 13,1%. Kijkend naar de doelgroep 18 tot 44 jaar, dan gaat Studio Brussel hier aan kop met 25,5%. Dat wil zeggen dat 1 op de 4 luisteraars van tussen de 18 en 44 jaar afstemt op de alternatieve zender. Q-music volgt in deze doelgroep met 23,0%.
MNM Music & Less, More for Joe
Het marktaandeel van MNM daalt naar 9,3%, terwijl Joe FM het verlies van voorgaande periode weer goedmaakt en doorstijgt naar 8,2%. Radio 1 blijft stabiel op 7,7%. Flink verlies was er voor Nostalgie en Klara.
Tom Klerkx, programmadirecteur radio bij Q-music en Joe FM: “We zijn blij met de sterke prestatie van Joe. We kijken nu al uit naar september voor onze jaarlijkse afspraak met de Top 2000. Ook Q blijft stevig op koers.” Opvallend is dat Klerkx dit keer het woord voert en niet Florent Luyckx. Eerder dit jaar ontstonden geruchten dat Luyckx weg wilde bij de QGroup, maar een officieel bericht hierover is nog steeds niet gekomen.
VivaCité aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft VivaCité voor het eerst in de geschiedenis de koppositie ingenomen. VivaCité scoort een marktaandeel van 15,4%. Een mooi cadeau voor het regionale netwerk van de RTBF, dat dit jaar zijn 10e verjaardag viert. Ook Radio Contact deed goede zaken. De dolfijn steeg met 2%-punt naar 15,0%, terwijl Bel RTL genoegen moet nemen met brons. Een positie die voor het radiostation onwennig is, want Bel RTL was altijd eerste of tweede.
Fors verlies was er voor Classic 21. De classic rockzender daalde met ruim 2%-punt naar 8,2%. [Radiowereld.NL]