Het is even wennen, maar vanaf dinsdag hebben alle televisiezenders van de publieke omroep een nieuwe naam. Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 gaan voortaan door het leven als NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Ook alle publieke radiozenders krijgen de toevoeging NPO.
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil met de naamswijziging de herkenbaarheid van de zenders vergroten. Bestuursvoorzitter Henk Hagoort zei vorig jaar maart bij de aankondiging dat hij tevens tegenwicht wil bieden aan grote merknamen als Youtube en Apple.
De naamswijziging voor de televisie- en radionetten is een van de laatste stappen. Vorig jaar werd de site van de NPO al aangepakt en werden ook de digitale themakanalen in een nieuw jasje gestoken.
De hele operatie kost naar schatting zo’n anderhalve ton. Dat geld ging onder meer naar het ontwerpen van nieuwe logo’s en de uiteindelijke doorvoering van de naamswijziging. Eerder kocht de NPO ook al de domeinnaam npo.nl voor een ton.
Overigens werd de naamswijziging vorig jaar niet echt met open armen ontvangen. Veel mensen vonden het onzin en een geldverslindende operatie. Ook de omroepen zagen niets in de plannen en ook politiek Den Haag bemoeide zich ermee. Staatssecretaris van mediazaken Sander Dekker (VVD) kon er echter geen stokje voor steken. De naamswijziging is volgens hem een zaak van de publieke omroep zelf. [Radio.NL/Novum]