Telegraaf wil NRC Media overnemen voor 90 miljoen

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft een eerste, al afgewezen bod gedaan van negentig miljoen euro op NRC Media. Dat schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag op basis van ingewijden. Die zeggen dat TMG nu nadenkt over een hoger bod.

Investeringsmaatschappij Egeria, voor negentig procent eigenaar van de uitgever van NRC Handelsblad en NRC Next, zou hopen op een overnamebod van honderd miljoen euro. Ruim vier jaar geleden kocht Egeria NRC Media samen met Derk Sauer voor een bedrag van zeventig miljoen euro.

TMG zou de overname willen financieren met de verkoop van puzzelbedrijf Keesing. Het krantenbedrijf denkt onder meer financieel voordeel te kunnen halen door NRC op de eigen persen te drukken. Nu worden de NRC-kranten gedrukt op de persen van concurrent De Persgroep.

Egeria niet tevreden over biedingen op NRC
Egeria heeft nog geen bod ontvangen op NRC Media dat hoog genoeg is. Er zijn echter nog wel gegadigden in de race. Dat heeft de investeringsmaatschappij laten weten aan NRC Handelsblad. Egeria wil naar verluidt minstens honderd miljoen euro voor de uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next hebben.

Wie de partijen zijn waarvan het bod is afgewezen liet de investeringsmaatschappij niet weten. Eerder op de dag kwam naar buiten dat Telegraaf Media Groep een bod zou hebben gedaan van negentig miljoen euro. Zowel TMG als Egeria wilden daar tegenover NRC niet op ingaan. Volgens een woordvoerder van TMG zou het bericht ‘puur speculatief’ zijn.

Het was al bekend dat een aantal vermogende lezers en Stichting Lux & Libertas, die namens lezers en medewerkers de journalistieke belangen behartigt bij Egeria, een overnamevoorstel heeft gedaan. Ook dat bod is afgeslagen, meldt NRC Handelsblad zelf. De onderhandelingen van Egeria met de verschillende kandidaat-kopers zijn opgeschort maar niet volledig stilgelegd, schrijft de krant. Egeria zette NRC Media in maart te koop. Ruim vier jaar geleden kocht het NRC voor zeventig miljoen.

Slechte advertentiemarkt speelt TMG parten
Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in de eerste zes maanden van het jaar twaalf procent minder verdiend met advertentieverkoop. Mede hierdoor kwam het bedrijf nipt in het rood terecht. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het uitgeefconcern, eigenaar van De Telegraaf, Metro en Sky Radio.

De omzet uit de oplagen van de TMG-kranten daalde met bijna vier procent. De totale omzet van de uitgever daalde hiervoor in het eerste halfjaar met vijf procent tot 268 miljoen euro. Doordat het bedrijfsresultaat met twintig procent daalde en door het verlies op de verkoop van een aantal onderdelen, resteerde onder de streep een verlies van drie ton. Een jaar eerder werd nog een winst geboekt van 14,3 miljoen euro.

Bij de landelijke media van het concern was zelfs sprake van een daling met een kwart van de reclame-inkomsten. Vooral nationale merken kozen minder vaak voor de kolommen van De Telegraaf, Metro en het verdwijnende Spits om hun boodschap aan de man te brengen. TMG verdiende wel zeven procent meer uit digitale advertenties, vooral met de website van De Telegraaf.

Om de alsmaar dalende oplage- en advertentie-inkomsten op te vangen snijdt TMG in de kosten. Volgens topman Geert-Jan van der Snoek ligt dat programma met een daling van vijf procent van de bedrijfslasten voor op schema. Hierdoor is een deel van de lagere inkomsten in de eerste zes maanden opgevangen. Het concern heeft ook geïnvesteerd in de oplagen, vooral digitaal. Onder meer het weggeven van een iPad Mini bij De Telegaaf zal echter pas later in het jaar tot resultaten leiden.

TMG ziet de omstandigheden voor de mediawereld nog niet verbeteren. Doorlopende kostenreducties blijven daarom ‘onderdeel van de bedrijfsvoering’. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten