Voetbal wederom hoog in top Social TV ratings

In oktober zijn 579.277 TV-gerelateerde tweets verstuurd. De kwalificatiewedstrijd tussen IJsland en Nederland op 13 oktober was het meest getwitterde TV programma met 22.488 tweets. Dit blijkt uit de SPOT Social TV Ratings, een overzicht van TV programma’s die de meeste tweets realiseren.

Met deze maandelijkse rapportage in samenwerking met Remotely.tv wil SPOT de wederzijds versterkende werking en relatie tussen TV en social media inzichtelijk maken.

Voetbal wederom meest populaire categorie
Live programma’s zijn de grote trekkers van TV- gerelateerde tweets. Voting shows als The Voice of Holland of Holland Got Talent scoren een breed Twitter publiek, net als liveregistraties van grote evenementen als de Kroningsdag. Sport, en dan met name voetbal, staat ook garant voor een groot aantal tweets. Dat blijkt tijdens de grote landentoernooien en in de Champions League en Europa League weken.

Zo ook in de maand november, waar maar liefst zeven wedstrijden uit de top 20 van best scorende programma’s op het geel deden op Twitter. Maar de hoogst scorende wedstrijd was die van het Nederlands elftal tegen IJsland op 13 oktober. In totaal zijn voor, tijdens en kort na deze uitzending 22.488 tweets verstuurd over de wedstrijd.

Talkshow Pauw en DWDD door scoren hoger in Twitter cloud 
De social TV ratings van SPOT op de website bevatten ook een Twitter cloud gebaseerd op de meest gebruikte hashtags. Ook hier komt veel voetbal voor middels de hashtags Ajax, PSV en  Feyenoord en vooral de hashtag Voetbal. Opvallend in de oktobercijfers is dat de hashtags van Pauw en DWDD vaker gebruikt zijn dan die van RTL Late Night (RTLLN). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten