De radiocommercial ‘Boodschappen doen’ van Telfort is de derde genomineerde voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De campagne, ontwikkeld door N=5, met in de hoofdrol de ex-miljonair Hans is onverminderd populair.
De herkenbaarheid en de humor zorgen voor de hoge waardering door het Nederlands publiek. Amstel 0.0% Radler en Fiat 500 Cult zijn de andere genomineerden tot nu toe. In juni 2015 wordt de winnaar van de publieksprijs bekendgemaakt.
De radiocommercial begint, net als de andere Telfort-commercials binnen deze campagne, met een grappige vergelijking van de situatie voor en na de crisis: “Van 140 miljoen, naar zelf boodschappen doen”. Deze krachtige humoristische oneliner zorgt voor herkenbaarheid en herinnering bij consumenten. Vervolgens vertelt de ex-miljonair op een vrolijke manier hoe Telfort helpt om de nieuwe penibele situatie te verzachten. De campagne is ook te zien op televisie.
Onderzoek naar effectiviteit van radio in de mediamix met tv
Ster heeft, in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse, met haar onderzoeksinstrument AdMeasure onderzoek gedaan naar de effectiviteit van radio in de mediamix met televisie. Hieruit blijkt dat zonder radio in die mix, effect blijft liggen. Campagnes met radio zorgen voor gemiddeld 15% meer groei op spontane merkbekendheid en gemiddeld 39% meer groei op boodschapoverdracht dan campagnes zonder radio. In januari 2015 wordt in samenwerking met Ster een effectanalyse gepubliceerd van eerdere genomineerde radiocommercials. Deze analyse laat zien of deze publiekslievelingen ook in communicatie-effecten boven de benchmark scoren.
Wat het Nederlands publiek zegt over Telfort:
– “Goede stemmen, humor en het triggert om je erin te verdiepen. Ook de naam blijft hangen.”
– “Het spreekt me aan en de commercial is komisch. Het is ook leuk dat er telkens nieuwe versies van gemaakt worden.”
– “Ik vind het grappig: een miljonair die geen geld meer heeft maar dit vervolgens wel positief weet te maken.”
– “Spreekt aan; het is een duidelijke en reële situatie. Ook een stukje humor, dit maakt het luisteren leuker.”
– “Ik waardeer de zogenaamd opgewekte stem van de spreker.”
– “Uniek en passend in deze tijd.”
Het RAB organiseert in juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld. Eerdere kanshebbers op de publieksprijs 2015 zijn Fiat 500 Cult en Amstel 0.0% Radler. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Steekproef
In totaal hebben 1.046 Nederlanders van 13-64 jaar tussen 18 en 18 november 20 radiocommercials beoordeeld. De totale steekproef van marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel is representatief voor de Nederlander van 13-64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. ]Radio.NL]