Kerstmuziek op radio populairder dan vorige jaren in NYC en LA

Kerstmuziek op de radio in New York City en Los Angeles blijkt afgelopen december populairder te zijn geweest dan voorgaande jaren. Zowel 106.7 Lite FM (WLTW) als KOST 103.5 zagen hun marktaandeel naar een recordhoogte stijgen.

Merry X-mas
106.7 Lite FM in New York City zag, door het draaien van uitsluitend kerstmuziek, het marktaandeel stijgen van 7,7 naar 13,5%, zo blijkt uit de ‘Holiday’ meting van Nielsen Audio. Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar en deze meting bevat dan ook de laatste weken van december. Voor Lite betekent het de hoogste cijfers in vijf jaar tijd. Vorig jaar bleef de popzender steken op 11,9%. Maar liefst 7,1 miljoen luisteraars stemden tijdens kerst en in de weken daarvoor af op Lite.

Grote vraag is hoe Lite zich de komende maanden gaat ontwikkelen. Het afgelopen jaar heeft de popzender rake klappen gekregen van (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender wist Lite vijf maanden op een rij te verslaan. Lite was jarenlang de onbetwiste nummer 1 van de Big Apple.

Top 5
CBS FM heeft ondanks het kerstgeweld van Lite de tweede plaats weten te behouden. Het marktaandeel daalde met 0,7%-punt naar 6,2%, maar dat is altijd nog beter dan in 2013 toen de zender naar 4,8% marktaandeel zakte.

De urbanzender WBLS 107.5 zag het marktaandeel stijgen naar 5,8% en klimt daardoor twee plaatsen. Ook het Spaanstalige Mega 93 9 (WSKQ) zag het marktaandeel stijgen (5,6%), maar moest desondanks een plaatsje inleveren.

De hitzender Z100 (WHTZ) zag daarentegen zijn marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 5,0%, wat goed is voor een vijfde plaats. Wel is Z100 tweede als het om totaal aantal luisteraars gaat. De hitzender wist bijna 4,5 miljoen luisteraars te boeien.

Door de sterke prestaties van Lite mag het geen verrassing zijn dat de zender leidt bij alle belangrijke doelgroepen.

Los Angeles
Ook in Los Angeles deed kerstmuziek het goed op de radio. KOST 103.5 zag het marktaandeel stijgen van 7,0 naar 12,2%. Een nieuw record. Vorig jaar bleef de softpopzender steken op 10,4%. Ruim 5,1 miljoen luisteraars wisten de kerstmuziek op KOST te vinden.

De popzender 104.3 My FM (KBIG) wist het marktaandeel vast te houden op 4,7% en staat nu tweede. 102.7 KIIS FM daarentegen verloor terrein. De hitzender staat nu met 4,6% op de derde plaats. K-Earth 101 (KRTH) moest eveneens terrein weggeven. Wel blijft de classic hitszender met 4,3% op de vierde plaats.

97.1 Amp Radio (KAMP) doet altijd goede zaken rond de kerst. Ook dit jaar wist de grote rivaal van KIIS het marktaandeel te laten stijgen. Amp scoort nu 4,0% marktaandeel en steeg hierdoor van de zevende naar de vijfde plaats.

Ook KOST leidt door de sterke prestaties bij alle belangrijke doelgroepen. [Radiowereld.NL]