Voor het eerst in het bestaan van de publieke kinderzender is NPO Zapp in 2014 de meest bekeken zender onder 6-12 jarigen. Daarnaast is NPO Zapp, net als vorig jaar, ook marktleider onder kinderen van 3-12 jaar.
Uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat NPO Zapp onder 6-12 jarigen een groei in kijktijdaandeel doormaakte van 17,8% in 2013 naar 19,4% het afgelopen jaar. Daarmee is NPO Zapp tussen 06.30 uur en 19.30 uur de populairste zender bij deze groep kijkers.
Nederlandse programma’s
Suzanne Kunzeler, netmanager van NPO Zapp: ‘Kinderen kijken graag naar authentieke, Nederlandse programma’s en op NPO Zapp bieden we de mogelijkheid om hierin te participeren, zoals in de Cup Cake Cup, met dagelijkse uitzendingen in de kerstvakantie. We onderscheiden ons hiermee van de andere kinderzenders.’
Opmerkelijk is dat Kunzeler ’trots’ is op de manier waarop Het Sinterklaasjournaal de discussie over Zwarte Piet in beeld heeft gebracht. ‘Het Sinterklaasjournaal heeft ook dit jaar weer precies de juiste balans weten te vinden tussen de vrolijkheid van het kinderfeest en de discussie die leeft in de samenleving.’ Daarnaast meldt Zapp dat Dokter Corrie vanaf maart 2015 haar eigen programma krijgt. [Radiowereld.NL]