SKO gaat meer inzicht verschaffen in uitgesteld televisie kijken

SKO gaat de rapportage voor uitgesteld TV kijken verlengen. Sinds januari meet GfK het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na de oorspronkelijke uitzending. Vanaf medio 2015 zullen deze kijkcijferdata door SKO worden gerapporteerd.

Tot nu toe werd voor het uitgesteld kijken een periode tot en met 6 dagen na de uitzending gehanteerd. Hiermee speelt SKO in op  het veranderende kijkgedrag van de Nederlander die vaker uitgesteld televisie kijkt en dit ook uitspreidt over een langere periode.

Het meten van het uitgesteld kijken is één van de vele innovaties die in het nieuwe Kijkonderzoek worden doorgevoerd sinds medio 2014. Andere vernieuwingen zijn een nieuwe ‘Central Processing Unit’ in de kijkmeter, het beter kunnen herkennen van aangesloten apparatuur op het televisietoestel en tests met het meten van online gedrag in het televisiepanel.

SKO rapporteert uitgesteld kijken (UGK) vanaf 2008. Het betreft het kijken naar televisiecontent op een ander moment dan waarop deze programma’s werden uitgezonden. Dit kan op verschillende manieren. Het kan gaan om ‘bijna live’ kijken, dat wil zeggen verder kijken na een korte onderbreking. Maar ook het kijken naar een film die weken daarvoor op de harddisk is opgeslagen, het afspelen van een zelf opgenomen uitzending, of het kijken naar een programma ‘on demand’ via de set-top box of de connected-tv zijn vormen van uitgesteld kijkgedrag. Het terugkijken op dezelfde dag van uitzending of op één van de zes opvolgende dagen, wordt in de prestaties van de zender meegerekend.

SKO directeur Bas de Vos: “Televisiekijken vormt het hart van het videogedrag van de Nederlandse consument die gemiddeld 200 minuten per dag kijkt. Daarom is het voor SKO van zeer groot belang om naast de nieuwe online initiatieven die we ontwikkelen, absolute zekerheid te hebben over de kwaliteit van het huidige Kijkonderzoek zoals GfK dat voor ons uitvoert. Door de verschillende innovaties in het project stellen we dat zeker.”

Update
SKO kreeg naar aanleiding van bovenstaande bericht over het uitgebreider gaan meten van uitgesteld kijken een aantal vragen. Om eventuele onduidelijkheden te voorkomen, hieronder een korte aanvulling.

SKO gaat het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen meten en analyseren. Het is de ambitie van SKO om uiteindelijk uitgesteld kijken te rapporteren over een langere periode dan 7 dagen, wat nu gebruikelijk is.

Vraag: Verandert dan het cijfer dat SKO als standaard kijkcijfer rapporteert (nu: kijken op dag van uitzending en de 6 dagen er na)? Antwoord: Nee, de kijkcijferstandaard blijft het KijkTotaal, zijnde kijken op de dag van uitzending en de 6 opvolgende dagen.

Vraag: Wat gaat SKO dan precies rapporteren media 2015? Antwoord: De data over uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na uitzending zijn data waarmee vooral programmamakers en zenders kunnen inzien wat er gedurende die weken met hun content gebeurt. Wat, en in welke vorm, SKO extern zal publiceren is nog onderwerp van gesprek.  [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten