Jumbo moet radio- en tv-commercials aanpassen (filmpje)

Jumbo supermarkten moet van de Reclame Code Commissie de radio en tv-spotjes meteen aanpassen. De RCC heeft namelijk een verbod gelegd op de radio- en tv-reclame van Jumbo supermarkten. Volgens de RCC zijn de ‘uitingen misleidend en daardoor oneerlijk’

Een bedrijf uit Nijland had de cht ingediend tegen Jumbo supermarkten. Omdat de klacht gegrond is bevonden heeft Jumbo een bevel van de reclame code commissie opgelegd gekregen om niet meer op een dergelijke wijze te adverteren.

Televisiereclame
De televisiereclame toont beelden van een man (acteur Frank Lammers) die in zijn moestuin werkt. Hij zegt tegen zijn vrouw: “Je weet niet wat een geld dat scheelt zo’n moestuin”. De vrouw toont zich niet onverdeeld gelukkig met de resultaten en neemt haar man mee naar de Jumbo, afdeling groente en fruit.

Ze zegt: “Kijk, hier heb je alle groente en fruit die jij maar wil”. Vervolgens zegt de voice-over: “Het grootste assortiment groente en fruit, met de laagste prijsgarantie”. Vrouw: “Je wil niet weten hoeveel dat scheelt”. Daarna verschijnt in beeld: “Jumbo’s Laagste Ook op groente Prijs en fruit. Altijd. Garantie”

Radioreclame
In de radioreclame wordt onder meer gezegd: “De bananen zijn deze week bij Jumbo niet in de aanbieding, en volgende week trouwens ook niet. Bij Jumbo kost een kilo bananen namelijk altijd maar € 0,99. Laagste prijsgarantie noemen we dat. En die geldt niet alleen voor onze bananen. Die geldt ook voor al onze andere producten. Nu weet u waarom u altijd het voordeligst uit bent bij Jumbo, ook voor onze bananen” (…). “Kijk voor meer informatie op Jumbosupermarkten.nl”.

Volgens de RCC zijn de ‘uitingen misleidend en daardoor oneerlijk’. De klacht kan als volgt worden samengevat.

Jumbo zegt de laagste prijsgarantie te hebben, maar op de markt vind je heel veel producten iedere week goedkoper dan bij de Jumbo. In “de kleine lettertjes” staat dat de markt is uitgesloten, maar dat weet de consument niet.” Verder zegt RCC: “De Commissie acht de uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk.” [Radiowereld.NL]

Update
Een communicatie adviseur van Jumbo was er snel bij om op bovenstaande artikel te reageren: Claire Trügg: Jumbo maakt al bijna twintig jaar reclame voor de unieke laagsteprijsgarantie. De Reclame Code Commissie heeft geen probleem met de laagsteprijsgarantie an sich, maar valt over het woordje ‘altijd’ in de campagneregel die tijdens de afgelopen AGF-campagne is gebruikt:  ‘De laagsteprijsgarantie, ook op groente en fruit. Altijd.’. Deze zou ten onrechte de suggestie kunnen wekken dat de garantie ook van toepassing is op prijzen van weekmarkten. Dat is niet zo, bij de laagsteprijsgarantie vergelijken wij proactief onze prijzen met die van alle andere supermarkten. In toekomstige campagnes zullen wij daarom het woordje ‘altijd ’weglaten omdat wij heldere communicatie richting consumenten belangrijk vinden. Ook zullen wij duidelijk verwijzen naar de spelregels die horen bij de laagsteprijsgarantie.”

Of kijkers en luisteraars van de radio- en tv-reclame van Jumbo supermarkten ook uitgebreid de ‘spelregels’ gaan lezen valt te betwijfelen !!

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email