Reclameorganisatie Spot publiceert voortaan elke week een ranking van de meest populaire Nederlandse tv-programma’s en zenders op basis van het aantal Twitter-berichten. Dat meldt onderzoeksbureau GfK, dat de lijsten maakt.
De GfK Twitter TV Ratings laten per programma en zender zien hoeveel mensen erover getwitterd hebben. Daaruit stelt het onderzoeksbureau twee lijsten op: de top 20 tv-programma’s waarover het meest getwitterd wordt en de top 15 tv-zenders met de meeste tweets.
Het programma Boer zoekt vrouw maakte onder Twitteraars afgelopen week de meeste tongen los. In totaal werden er ruim elfduizend tweets over het datingprogramma voor agrariërs verstuurd en zagen ruim 190 duizend mensen berichtjes over BzV op Twitter. Het programma Tegenlicht en Wie is de mol? staan op plaats twee en drie in de lijst van populairste programmas.
Michel van der Voort, directeur Spot benadrukt de functie van Twitter als aanvulling op TV kijken: “Twitter verhoogt de betrokkenheid van de tv-kijker en stimuleert discussies van tv-kijkers onderling. Met de wekelijkse rapportages wordt de wederzijds versterkende werking en relatie tussen TV en Twitter nog inzichtelijker.” [Radio.NL/Novum]