De Nederlandse kabelexploitanten UPC en Ziggo hebben afgelopen tijd klanten verloren. Dat meldde eigenaar Liberty Global. UPC zag zijn klantenbestand vorig jaar met 11.000 abonnees slinken. Bij Ziggo vertrokken er sinds de overname door Liberty Global eind vorig jaar 15.000 klanten.
Dat bedrijf telt sinds 11 november 2014 mee in de cijfers van de multinational. Als Ziggo en UPC over heel 2014 gecombineerd worden, was er sprake van een toename met 31.000 klanten. Samen hadden de kabelbedrijven in 2014 4,3 miljoen abonnees.
De in Nederland behaalde omzet steeg vorig jaar met meer dan 20 procent naar 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro). Volgens Liberty Global blijven de marktomstandigheden in Nederland uitdagend en zijn concurrenten, zoals KPN, zeer actief met promoties en marketing.
80% kijkt digitaal
Inmiddels kijkt al 80% (3,4 miljoen) van de tv-kijkers digitaal naar tv-zenders van UPC en Ziggo. Bij UPC is dit ruim 70% en bij Ziggo bijna 85%. Ziggo en UPC hebben momenteel een potentieel bereik van zeven miljoen huishoudens. UPC wordt waarschijnlijk al in april 2015 omgedoopt tot Ziggo. [Radio.NL/Novum]