Herstel TV markt groeit verder door in 2015

De netto bestedingen voor TV reclame zijn in 2014 uitgekomen op € 964 miljoen, een stijging van 3,3%. Vorig jaar werd € 850 miljoen besteed aan Spot advertising en € 114 miljoen aan non-spot advertising.

De online video platforms van de Spot zenders realiseerden in 2014 een groei van 70% en kwamen uit op € 21 miljoen, zo meldt Spot in de jaarcijfers. Spot, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame, verwacht dat de groei van de TV markt doorzet in 2015.

Goed perspectief voor 2015
TV doet het goed. Het resultaat over heel 2014 is erg positief. TV weet haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4% in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht Spot dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de 2% en 3%.

Michel van der Voort (directeur Spot): “TV heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van TV; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015”.

Sterke eerste helft 2014
In totaal groeide spot advertising op TV met 2,1%, van € 832 miljoen naar € 850 miljoen. In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9% meer aan uitgegeven. Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd.

Online video advertising groeit wederom fors
De omzet van online video advertising van de Spot zenders is in 2014 uitgekomen op € 20,9 miljoen, een stijging van 70% ten opzichte van 2013. De zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21%, en die groei zal voorlopig aanhouden. Spot verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten