Het Commissariaat voor de Media heeft de ‘Regeling ledenvoordelen en ledenwerfactiviteiten’ stevig aangepast omdat ledenwerfcadeaus niet langer meer zijn toegestaan bij de publieke omroepen.
In 2012 heeft de wetgever besloten dat op termijn bij ledenwervingsacties het geven van een cadeau niet meer zou worden toegestaan. Nieuwe leden zouden uitsluitend lid moeten zijn van een omroep vanwege hun gevoel van verbondenheid met een omroep en niet vanwege een door een cadeau veroorzaakte prikkel. De wetgever heeft echter besloten om de bepaling pas in werking te laten treden op een datum na de ledentelling die in 2014 plaatsvond. In december 2014 heeft de wetgever bekendgemaakt dat de inwerkingtredingsdatum 1 januari 2015 is geworden.
In ‘Regeling ledenvoordelen en ledenwerfactiviteiten’ uit 2013 had het Commissariaat uitgewerkt wat voor soort cadeaus omroepen mochten verstrekken. Met de inwerkingtreding van het wettelijk verbod is deze uitwerking niet langer relevant. Het Commissariaat heeft deze bepaling dan ook uit de regeling geschrapt. De doorgevoerde wijzigingen zullen ook in de Staatscourant worden gepubliceerd.
Waarschuwing?
Het Commissariaat geeft omroepen die het nieuwe verbod nog niet naleven nu een waarschuwing. Het Commissariaat zal binnenkort een steekproef houden om te zien of het verbod dan goed wordt nageleefd, en passende maatregelen treffen wanneer dat niet zo is. De inwerkingtreding van het verbod vormt voor het Commissariaat daarnaast aanleiding om ook de regels met betrekking tot (de communicatie over) het verstrekken van voordelen aan bestaande leden onder de loep te nemen. Dit zal in de toekomst mogelijk leiden tot nadere aanpassingen van de Regeling ledenvoordelen en ledenwerfactiviteiten.
Wanneer omroepen zich niet aan de wet houden kan men dat melden bij het CvdM die hier toezicht op houd. Het CvdM zal na overtreding grote boete’s uitdelen aan de publieke omroepen die zich niets aan trekken van de nieuwe wet.
Omroep Max
Op dit moment is Max Magazine het enige omroepblad met een stijgende oplage. Ook Omroep Max moet zich nu aan de regels gaan houden. Omroep MAX wierf leden met het boek ‘Bakken met Menno’. Het boekje koste 24,95 in de winkel, maar een lidmaatschap van MAX (inclusief het boekje) koste 7,50. Door dit soort acties steeg hét blad naar een totaaloplage van bij 85 duizend tegenover ruim 60 duizend in hetzelfde kwartaal van 2013. [Radiowereld.NL]