De radiocommercial ‘Lekker zwemmen met vriendinnen’ van het Fonds Slachtofferhulp is genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards 2015. In mei wordt de zesde en laatste genomineerde bekendgemaakt. Op 11 juni wordt de winnaar van deze publieksprijs bekendgemaakt.
In de radiocommercial van Fonds Slachtofferhulp horen we een vrouw vertellen dat zij vandaag lekker is gaan zwemmen met vriendinnen. Ze geeft aan dat het lang geleden is en dat dit eerder niet lukte. Haar stem wordt naadloos jonger en weer jonger en ze neemt de radioluisteraar mee naar vroeger, toen het gebeurde… Er wordt extra impact gegenereerd door de rust die de commercial heeft. De radiocommercial is onderdeel van de campagne ‘Worden wie je was’.
De radiocommercial is ontwikkeld door copywriter Sander Bergmeijer en art director Sander Jacobs van Publicis: “Het concept voor deze commercial valt of staat met goede executie en de stemmen zijn hier cruciaal. Samen met Robin Schlosser van Studio De Keuken is er lang gezocht naar de drie gelijkende stemmen die model staan voor drie leeftijden van het slachtoffer. Leuke inside is dat de stemmen van moeder en dochter niet genoeg op elkaar leken en er verder gezocht werd.”
RAB Awards
Het Radio Advies Bureau organiseert in juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld. Nedvang, Telfort, Fiat 500 Cult en Amstel Radler 0.0% zijn al genomineerd voor de publieksprijs. De andere genomineerde zal volgende maand worden gekozen door het Nederlandse publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
Onderzoeksverantwoording
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel heeft in opdracht van RAB onderzoek gedaan naar de beste radiocommercial naar aanleiding van de Radio Advertising Awards. 1.045 Nederlanders van 13-64 jaar hebben 20 radiocommercials beoordeeld. De totale steekproef is representatief voor de Nederlander van 13-64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 18 t/m 22 maart 2015. [Radiowereld.NL]