Studio Brussel mag zich het tweede radiostation van Vlaanderen noemen, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. De alternatieve jongerenzender is Q-music voorbij gestreefd. Radio 2 blijft het populairst, terwijl in Wallonië Radio Contact aan kop blijft.
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2015-1 bevat dan ook de periode 4 januari tot en met 4 april.
Studio Brussel voorbij aan Q-music
Studio Brussel mag zich de grote winnaar van deze meting noemen. Niet alleen scoort de alternatieve jongerenzender van de VRT met 13,7% marktaandeel een nieuw persoonlijk record, maar de zender is ook Q-music voorbij gestreefd. Het marktaandeel van Q daalde met bijna 2%-punt naar 13,0%
Ook bij de belangrijke doelgroep 18 tot 44 jaar blijft Studio Brussel met 24,8% marktaandeel flink groter dan Q-music (21,6%).
Radio 2 weer aan kop
De familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Het marktaandeel van de zender steeg dit keer naar 29,4%. Radio 2 is door de grote hoeveelheid Vlaamse muziek vooral populair bij ouderen. Het marktaandeel van de zender ligt bij luisteraars tussen 18 en 44 jaar namelijk op 7%.
Radio 2 is ook de zender waar per dag het langst naar geluisterd wordt. De gemiddelde luistertijd is namelijk 272 minuten.
Ook winst voor MNM
Niet alleen Radio 2 en Studio Brussel zagen hun marktaandeel stijgen, ook MNM ging omhoog. De hitzender van de VRT maakte het verlies van de vorige periode goed en scoort nu 9,3% marktaandeel. Bij de doelgroep 18 tot 44 jaar scoort MNM 16,4%.
Radio 1 zag haar marktaandeel licht stijgen naar 8,3%.
Battle of the classic hits
Terwijl de radiomakers bij de VRT in feeststemming waren, waren de gezichten aan de Medialaan in Vilvoorde iets minder vrolijk. Niet alleen Q-music kreeg rake klappen, maar ook zusterstation Joe FM. De classic hitszender daalde met bijna een procentpunt naar 7,6%. Rivaal Nostalgie profiteerde optimaal en steeg met 1%-punt naar 6,2% marktaandeel.
Bij de netwerken blijft Topradio met 1,4% marktaandeel het grootst. Club FM volgt met 0,2%, terwijl Story FM 0,1% scoort.
Contact weer aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België is Radio Contact weer het populairst. De dolfijn zag het marktaandeel weliswaar met 0,5%-punt dalen, maar blijft met 16,0% het grootst. Bel RTL zag het marktaandeel naar 15,0% stijgen en blijft tweede
Nostalgie zag haar winst van de vorige meting als sneeuw voor de zon verdwijnen. De oldieszender daalde met maar liefst 3%-punt naar 10,9%. Hierdoor is VivaCité weer groter. Het regionale netwerk van de RTBF steeg naar 14,6 marktaandeel en staat hiermee weer derde. Ook Classic21 en NRJ zagen het marktaandeel stijgen. [Radiowereld.NL]