De radiocommercial van de Rijksoverheid campagne ‘Aandacht op de weg’ is genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards 2015. Het is de zesde en tevens laatst genomineerde in rij voor de publieksprijs, de winnaar wordt op 11 juni tijdens het RAB radio event bekendgemaakt.
De radiocommercial start met het herkenbare geluid van een binnenkomend bericht op je mobiel. Door dit geluid wordt er direct aan het checking automatisme -ook in de auto- van de nieuwsgierig mobiele mens geappelleerd. Op de achtergrond hoor je subtiele autoruis geluidseffecten.
Als je in de auto zit, met de radio aan, lijkt deze commercial een real life situatie. In de rustige commercial wordt daarna met een heldere boodschap gewezen op het gevaar van de combinatie telefoon checken en verkeer. En deze boodschap wordt gewaardeerd door het Nederlands publiek. De radiocommercial wint in het RAB publieksonderzoek met nipte voorsprong. Beluister hier de commercial.
RAB Radio Advertising Awards
Het Radio Advies Bureau organiseert op 11 juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is maar de enige publieksprijs. Voor deze prijs worden zes tweemaandelijkse voorrondes gehouden waarin circa twintig nieuwe radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld. Fonds Slachtofferhulp, Nedvang, Telfort, Fiat 500 Cult en Amstel Radler 0.0% zijn al genomineerd voor de publieksprijs. Binnenkort kan er via een speciale website door radioluisteraars gestemd worden op de zes radiocommercials, zodat op 11 juni de publiek-award uitgereikt wordt.
Onderzoeksverantwoording
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel doet in opdracht van RAB iedere twee maanden onderzoek naar de beste radiocommercial. Duizend Nederlanders van 13-64 jaar beoordelen telkens circa 20 nieuwe radiocommercials. De totale steekproef is representatief voor de Nederlander van 13-64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 6 t/m 10 mei 2015. [Radiowereld.NL]