Luistercijfers Duitsland: Lokale radio blijft populair in het westen

De 42 lokale commerciële radiostations blijven onverminderd het populairst inde West-Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media-Analyse 2015 Radio II) die woensdag werden gepubliceerd. Mede door een correctie zijn er de nodige verschuivingen in de Duitse radiowereld.

Twee maal per jaar is het ‘D-day’ voor radiomakers in Duitsland. In maart en juli verschijnen namelijk de nieuwe luistercijfers. Afgelopen woensdag was het weer zover en kregen ruim 100 radiostations onder ogen hoe ze het afgelopen half jaar gepresteerd hebben. Hiervoor zijn totaal zijn 81.000 luisteraars ondervraagd.

Vee Duitse radiostations zagen het aantal luisteraars deze meting flink dalen. Dit komt mede doordat er een correctie heeft plaatsgevonden in de bevolkingscijfers. Volgens de officiële telling van de overheid telt Duitsland nu 1,3 miljoen inwoners minder dan bij de vorige meting. Hoeveel inwoners er minder zijn varieert echter per deelstaat. Daarnaast zijn er voor het eerst ook mensen per mobiele telefoon ondervraagd. Voorheen werden alleen mensen per vaste telefoonlijn benaderd voor het onderzoek. Door ook mensen met mobieltjes te bellen is met name de doelgroep onder de 40 beter te benaderen.

Zoals gebruikelijk zet Radio.NL ook dit keer de cijfers van Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen, Hessen en Berlijn op een rij.

Noordrijn-Westfalen
In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen blijven de 42 lokale commerciële radiostations, waaronder Antenne Niederrhein, Radio KW, Radio WMW, Antenne AC en Welle Niederrhein, veruit het populairst. De stations nemen allemaal het raamprogramma van Radio NRW uit Oberhausen over en scoren een gezamenlijk marktaandeel van 30%.

Dagelijks trekt Radio NRW via de 42 radiostations 5,26 miljoen luisteraars, terwijl per uur gemiddeld 1,67 miljoen inwoners afstemmen op de programma’s.

De publieke jongerenzender WDR 1Live volgt op ruime afstand met 18,4%, terwijl de pop- en servicezender WDR 2 valk daarachter volgt met 17,9% marktaandeel.

In de belangrijke doelgroep 14 tot 49 jaar heeft Radio NRW de koppositie weer overgenomen van 1Live. De lokale stations scoren hier 31,6% tegenover 29,3% voor 1Live.

Nedersaksen
In Nedersaksen blijft NDR 1 Niedersachsen marktleider. De zender met een mix van oldies en regionaal nieuws zag het marktaandeel opnieuw dalen. Ook de popzender NDR 2 verloor terrein, maar blijft groter dan de twee grote commerciële stations ffn en Antenne Niedersachsen, die ook allebei terrein verloren.

NDR 2 blijft marktleider bij de doelgroep 14-49 jaar met 19,2%. Wel is het gat naar de nummer twee, ffn, kleiner geworden. ffn scoort in deze doelgroep 16,5% marktaandeel.

Hessen
Hit Radio FFH blijft de onbetwiste marktleider in Hessen. De zender zag het marktaandeel zelfs stijgen naar 27,2%, waarmee het gat naar de publieke rivaal hr3 flink gegroeid is. Desondanks blijft hr3 de concurrentie aangaan met FFH. Onlangs werd bekend dat FFH-ochtenddeejay Daniel Fischer vanaf 1 januari 2016 de ochtendshow bij de concurrent gaat presenteren.

Vooralsnog blijft FFH flink groter dan rivaal hr3. Vooral bij de doelgroep 14-49 jaar is het verschil fors: 31,5% voor FFH tegenover 16,4% voor hr3.

Planet Radio heeft de strijd om de jongeren ruimschoots gewonnen van publieke rivaal You FM. Het marktaandeel van Planet is inmiddels ruim twee keer zo groot dan dat van You FM.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad staat 104.6 RTL opnieuw op de eerste plaats. Het marktaandeel van “Berlins Hit-Radio” daalde wel naar 11,9%, maar de afstand tot de concurrentie is fors. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort RTL nu 15,9% marktaandeel. Daarom is besloten om het format nu landelijk uit te rollen.

De classic hitszender Berliner Rundfunk en de publieke zenders Radio Berlin en Radio Eins zagen het marktaandeel allen flink stijgen. Fors verlies was er echter voor RS2. Met het wegkapen van Gerlinde Jänicke bij 104.6 RTL had RS2 vol de aanval geopend op RTL. Het marktaandeel van RS2 daalde echter met 1,4%-punt. [Radiowereld.NL]