De jongerenzender Kiss is de populairste lokale zender in Londen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het tweede kwartaal van 2015, die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 het populairst.
Londen
In de hoofdstad is het nog altijd de BBC die met haar landelijke stations domineert. BBC Radio 4 staat samen met BBC Radio 2 hoog en droog bovenaan. Pas op ruime afstand volgen de lokale commerciële stations van Londen.
Kiss mag zich nu de populairste lokale zender van de stad noemen. Het marktaandeel van de jongerenzender steeg met 0,7%-punt naar 5,3%. Vlak daarachter volgt de talkzender LBC 97.3. Flinke winst was er ook voor Capital FM, die nu even groot is als rivaal BBC Radio 1.
Capital Xtra en Xfm maakten hun verlies van de vorige meting grotendeel goed. Geruchten gaan dat voormalig BBC Radio 1-deejay komend najaar de ochtendshow op Xfm gaat presenteren. Eigenaar Global Radio wil vooralsnog niets kwijt over deze geruchten.
Opvallend zijn ook de prestaties van LBC London News. De non-stop nieuwszender is nu groter dan BBC London 94.9, die lokale zender van de Beeb voor de stad.
In de strijd om de luisteraars in de ochtend heeft Capital FM orde op zaken gesteld. Dave Berry en Lisa Snowdon zijn met 1,15 miljoen luisteraars per week weer het populairst. Nick Snaith op Magic staat nu tweede met 922.000 luisteraars, gevolgd door Jamie Theakston en Emma Bunton op Heart (887.000), Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss (766.000) en Nick Ferrari op LBC (719.000)
BBC Radio 1 herstelt zich
Na een teleurstellend eerste kwartaal herstelde de jongerenzender BBC Radio 1 zich grotendeels. Dat wil zeggen dat het weekbereik weer tot boven de 10 miljoen luisteraars groeide. Qua marktaandeel bleef de zender stabiel op 6,4%.
Ook ochtenddeejay Nick Grimshaw zag zijn publiek groeien en trekt nu wekelijks 5,8 miljoen luisteraars.
Dit jaar zijn de nodige wijzigingen doorgevoerd bij Radio 1. In maart vertrok avonddeejay Zane Lowe en werd vervangen door Annie Mac. Fearne Cotton is vervangen door Clara Amfo. Daarnaast is de Top 40 verhuisd van de zondag- naar de vrijdagmiddag.
BBC Radio 2 verreweg het populairst
BBC Radio 2 blijft met 17,6% marktaandeel veruit het populairst. Ochtenddeejay Chris Evans trekt wekelijks 9,7 miljoen luisteraars, wat er op neerkomt dat één op de vijf radioluisteraars in de ochtend afstemt op zijn show.
Grote vraag is hoe de prestaties van Evans de komende maanden zullen zijn. De deejay krijgt het namelijk razend druk, waardoor hij zijn krachten moet verdelen. Evans wordt de nieuwe presentator van Top Gear. Daarnaast presenteert hij ook nog eens het entertainmentprogramma TFI Friday op Channel 4.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,2% marktaandeel (-0,5%-punt). Capital steeg naar 3,8%, terwijl Smooth Radio naar 3,5 % marktaandeel daalde. Kiss is goed voor 3,0% marktaandeel.
Digitaal bijna 40%
Het luisteren naar radio via digitale platformen steeg met 0,m3%-punt naar 39,9%. DAB neemt hiervan het grootste deel in met 26,7%, terwijl internet goed is voor 6,4%. het laatste jaar zit er nauwelijks meer groei in het luisteren naar radio via internet, terwijl de groei van DAB gestaag doorzet. Inmiddels heeft 50% van de Britse huishoudens een DAB-radio
Het aandeel digitaal radio luisteren steeg in Londen naar 47,3%, terwijl nog maar 45,9% analoog naar de radio luistert. Opvallend is tevens dat de commerciële radiostations voor het eerst een hoger marktaandeel via digitale radio scoren dan de BBC. De commerciële stations scoorden een gezamenlijk marktaandeel van 40,1%, tegenover 39,5% voor de BBC.
Ook in de auto gaat het hard. Doordat nu 70% van de nieuwe auto’s standaard met een DAB-radio wordt geleverd, is het aandeel digitale radio in de auto gestegen naar 17%.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 1,8% marktaandeel en ruim 2 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,2% marktaandeel, terwijl 1Xtra steeg naar 0,5% marktaandeel.
Absolute 80s is het populairste digitale commerciële radiostation met 0,9% marktaandeel en 1,6 miljoen luisteraars per week. Kisstory zette haar opmars voort en trekt wekelijks bijna 1,5 miljoen luisteraars, wat goed is voor 0,4% marktaandeel. Een knappe prestatie voor een zender die pas een half jaar via DAB uitzendt en niet overal te ontvangen is. [Radiowereld.NL]