Na een maand genoegen te hebben moeten nemen met de tweede plaats heeft 104.3 My FM (KBIG) de koppositie herovert in Los Angeles. De popzender noteerde weliswaar verlies, maar bleef nipt aan groter dan de concurrentie. In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het grootst.
Dat de concurrentie moordend is in Los Angeles blijkt opnieuw uit de augustuscijfers van Nielsen Audio. De top 4 zit namelijk binnen 0,2%-punt. My FM trok dit keer aan het langste eind. Ondanks dat de popzender met 0,2%-punt daalde naar 5,0%, is het station de grootste.
En zo is 102.7 KIIS FM ook opgeklommen van de vierde naar een gedeelde tweede plaats. Het marktaandeel van de hitzender bleef gelijk met 4,9%. Ook K-Earth 101 (KRTH) scoorde dit marktaandeel. De grote vraag is of de classic hitszender deze cijfers weet te handhaven nu populaire namen als Shotgun Tom Kelly en Charlie Tuna uit het schema zijn verdwenen.
KOST 103.5 heeft een maand van de koppositie mogen genieten, maar is nu naar de vierde plaats getuimeld. Het marktaandeel daalde met 0,7%-punt naar 4,8%.
Terug in de top 5 is 94.7 The Wave (KTWV). De urban popzender steeg met 0,4%-punt naar 4,1% marktaandeel. The Wave profiteert van de formatwijziging eerder dit jaar van Hot 92.3 (KHHT) naar Real 92.3 (KRRL). The Wave besloot gelijk de laatste smooth jazz platen van de playlist te halen en meer oudere r&b en soul te gaan draaien, zoals Hot deed.
Opvallend is dat Power 106 (KPWR) voor het eerst in maanden weer groter is dan rivaal Real 92.3. Real daalde naar 3,0% marktaandeel, terwijl Power gelijk bleef op 3,1% marktaandeel.
Kijkend naar de doelgroepen dan leidt My FM weer bij de 25 tot 54 jarigen, terwijl KIIS het populairst is bij de groep 18 tot 34 en 18 tot 49 jarigen.
New York City
In de Big Apple heeft Lite FM het dalende marktaandeel eindelijk een halt toe weten te roepen. Het marktaandeel van de popzender steeg licht naar 7,1%. (W)CBS FM 101.1 bleef in het kielzog, wan de classic hitszender steeg eveneens licht naar 6,9%.
WBLS 107.5 zag het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 5,8%. De urban popzender blijft hierdoor derde. De Spaanstalige zender Mega 93 9 (WSKQ) stijgt een plekje en scoort nu 5,5% marktaandeel. De hitzender Z100 (WHTZ) is nu vijfde met 5,4% marktaandeel.
Onderdaan lijkt de strijd om de populairste talkzender nu definitief gewonnen te zijn door 710 WOR. Het station haalde eerder grote namen als Rush Limbaugh en Sean Hannity weg bij 77 WABC. Het gevolg is dat WOR inmiddels 2,1% marktaandeel scoort, terwijl het marktaandeel van WABC gehalveerd is naar 1,4%.
Bij de doelgroepen is Lite weer de nummer 1 bij de doelgroep 25 tot 54 jaar. De hip-hop zender Power 105.1 (WWPR) is marktleider bij de groep 18-34 jaar, terwijl Z100 aan kop gaat bij de 18 tot 49 jarigen. [Radiowereld.NL]