De hitzender Capital FM is weer de populairste lokale zender in Londen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het derde kwartaal van 2015, die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 het populairst.
Londen
In de hoofdstad is het nog altijd de BBC die met haar landelijke stations domineert. BBC Radio 4 staat samen met BBC Radio 2 hoog en droog bovenaan. Pas op ruime afstand volgen de lokale commerciële stations van Londen.
Capital mag zich nu weer de populairste lokale zender van de stad noemen. Het marktaandeel steeg met bijna een procentpunt naar 5,1%. Vlak daarachter volgt, ondanks een verlies, rivaal Kiss met 4,8% marktaandeel. Het weekbereik van beide stations is nagenoeg gelijk met 2,08 miljoen luisteraars.
Niet alleen Kiss verloor marktaandeel. Ook LBC 97.3, Heart, Magic en Classic FM verloren flink terrein. De alternatieve jongerenzender, die in Londen uitzendt op 104.9 FM, sloot haar laatste meting af met 1,1% marktaandeel en….1,049 miljoen luisteraars per week. Sinds 21 september heet het station Radio X, is het landelijk via DAB te ontvangen en presenteert voormalig BBC Radio 1 ochtenddeejay Chris Moyles de ochtendshow.
In de strijd om de luisteraars in de ochtend staat Capital FM nog steeds bovenaan. Wel zagen Dave Berry en Lisa Snowdon het aantal luisteraars dalen naar 980 miljoen luisteraars per week. Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss volgen met 755.000 luisteraars, gevolgd door Nick Snaith op Magic met 771.000 luisteraars. Nick Ferrari op LBC is goed voor 595.000 paar oren per week, terwijl Jamie Theakston en Emma Bunton op Heart daalden naar 514.000 luisteraars per week.
BBC Radio 2 verreweg het populairst
BBC Radio 2 blijft met 17,6% marktaandeel veruit de populairste landelijke zender. Ochtenddeejay Chris Evans trekt wekelijks 9,42 miljoen luisteraars.
Grote vraag is hoe de prestaties van Evans de komende meting zullen zijn zijn. De deejay heeft het namelijk razend druk, waardoor hij zijn krachten moet verdelen. Evans is de nieuwe presentator van Top Gear. Daarnaast presenteert hij ook nog eens het entertainmentprogramma TFI Friday op Channel 4.
BBC Radio 1 zag haar marktaandeel licht stijgen. Wel verloor ochtenddeejay Nick Grimshaw weer luisteraars. Wekelijks trekt hij nu een krappe 5,8 miljoen luisteraars. De Beeb had gehoopt dat de luistercijfers van zijn show een boost zouden krijgen nu hij jurylid is bij X-Factor, maar dat bleef dus uit.
De BBC heeft de programmering van Radio 1 flink verjongd. Alleen resulteert dat nog niet echt tot stijgende luistercijfers bij jongeren. De ochtendshow op Radio 1 bereikt het minst aantal jongeren tussen 15 en 24 jaar ooit. Kijkend naar de gehele dag dan heeft het station momenteel het op een na laagste bereik ooit in deze doelgroep.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,3% marktaandeel. Capital steeg naar 4,0%, terwijl Smooth Radio naar 3,6 % marktaandeel steeg. Kiss is goed voor 3,0% marktaandeel. Magic scoort nu een landelijk marktaandeel van 1,6% en heeft wekelijks 3,4 miljoen luisteraars. De helft hiervan woont in de regio Londen.
Kijkend naar de marktaandelen van de commerciele radiogroepen, dan is Global Radio (Capital, Heart, Smooth, Classic FM, LBC) de grootste met 42,5% marktaandeel. Bauer Media (Magic, Kiss, Absolute Radio) volgt met 31,9%, terwijl UTV (Talksport) volgt met 7,1%.
Digitaal ruim 41%
Het luisteren naar radio via digitale platformen steeg met 2%-punt naar 41,9% DAB neemt hiervan het grootste deel in met 27,7%, terwijl internet goed is voor 6,9% Inmiddels heeft 53,7% van de Britse huishoudens een DAB-radio. Het aandeel analoog radio luisteren daalde naar 50,4%.
Ook in de auto gaat het hard. Doordat nu ruim 70% van de nieuwe auto’s standaard met een DAB-radio wordt geleverd, is het aandeel digitale radio in de auto gestegen naar 19%.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 1,8% marktaandeel en ruim 2 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,2% marktaandeel, maar trekt meer luisteraars dan 6Music. Het afgelopen kwartaal waren dit er wekelijks 2,2 miljoen. 1Xtra, het zwarte zusje van Radio 1, steeg naar 0,6% marktaandeel.
Absolute 80s is het populairste digitale commerciële radiostation met 0,8% marktaandeel en 1,57 miljoen luisteraars per week. Kisstory zag het aantal luisteraars dalen naar een krappe 1,5 miljoen, wat goed is voor 0,5% marktaandeel. Ook Smooth Extra, het landelijke digitale zusje van Smooth Radio, scoort 0,5% marktaandeel.
Bauer Media is het meest succesvolst als het om digitale radio gaat. Inmiddels vindt 55% van al het luisteren naar de radiostations van Bauer plaats via digitale platforms. [Radiowereld.NL]